Het Zuid-Koreaanse bedrijf sleepte voor 2,87 miljard dollar aan orders binnen. Daarmee blijft het ruimschoots achter bij de doelstelling, die was gezet op 10,17 miljard aan orders. Dat meldt het Koreaanse persbureau Yonhap.

Ook als de twee andere belangrijke scheepsbouwonderdelen worden meegeteld – Mipo Dockyard en Samho Heavy Industries – komen de Korean niet in de buurt van de gestelde doelen. De drie onderdelen kwamen gezamenlijk uit op een orderwaarde van 7,02 miljard dollar. Dat is slechts 42% van de doelstelling van 16,5 miljard dollar.

Vooral de tegenvallende resultaten van de offshoredivisie doen pijn. De Koreanen besloten dan ook eerder dit jaar om deze afdeling stil te leggen vanaf augustus. Het gebrek aan werkzekerheid is voor veel medewerkers reden voor stakingen. Eerder deze maand vonden al werkonderbrekingen plaats en voor de komende dagen staan nieuwe acties gepland.

Stakingen

De Zuid-Koreaanse scheepvaartsector zit al een tijdje in zwaar weer. Niet alleen scheepsbouwer Hyundai boekt matige resultaten, ook rederijen hebben er last van. Bekendste voorbeeld is Hanjin, dat twee jaar geleden failliet ging.

De overheid in het Oost-Aziatische land wil met steunmaatregelen de sector rendabel maken. Maar dat stuit op weerstand van concurrenten uit andere delen van de wereld. Onder andere Maersk ergert zich aan de overheidssteun en spreekt van oneerlijke concurrentie. De Europese Unie heeft inmiddels besloten om de Koreaanse steun aan de noodlijdende scheepvaartsector te onderzoeken.

Lees ook: Brussel onderzoek Koreaanse scheepvaartsubsidies