Dat melden diverse media. De Chinezen zouden plannen hebben om een chartervloot van minsten vijftig schepen op te bouwen. Naar verluidt zou Baota Petrochemical Group meerdere contracten met toonaangevende rederijen hebben getekend om een deel van hun vloten te charteren. Op het lijstje van rederijen prijken namen als Maersk Tankers, Hafnia Tankers, Scorpio Tankers en Gulf Energy Maritime.

Raffinaderijen

Baota Petrochemical Group is gevestigd in het noordwesten van China en actief op het terrein van raffinaderijen en petrochemische producten. Het bedrijf heeft een vergunning van de Chinese overheid om olieproducten te importeren en op internationaal niveau handel te drijven in ruwe olie en geraffineerde producten.

Volgens het Noorse maritieme nieuwsblad Tradewinds heeft de groep transacties afgesloten die kunnen leiden tot een ​​chartervloot van vijftig tot zestig schepen. Daarbij zijn schepen gecharterd voor periodes van vier tot tien jaar.

Maersk

Een woordvoerder van Maersk Tankers bevestigt dat er een dialoog is met verschillende potentiële partners met betrekking tot een mogelijke verkoop van een aantal schepen. ‘Aangezien er geen definitieve overeenkomst bestaat, kunnen we daar op dit moment niets over zeggen’, aldus de woordvoerder in een e-mail aan vakblad ShippingWatch. Scorpio Tankers, Hafnia Tankers enGulf Energy Maritime onthouden zich vooralsnog van commentaar.