Aandeelhouders gefrustreerd over prestaties ONE

containervaart

Ocean Network Express (ONE) heeft in het eerste kwartaal van zijn bestaan 120 miljoen dollar verlies geleden als gevolg van ‘operationele kinderziektes’ en de stijgende bunkerprijzen.

ONE ging op 1 april van start als bundeling van de containerbelangen van de traditionele grote drie uit Japan, NYK, MOL en K Line. De fusierederij verwacht het verlies over het eerste halfjaar van zijn bestaan tijdens het tweede kwartaal terug te kunnen brengen tot een deficiet van 38 miljoen.

De rederij, vooral bekend om zijn magentakleurige schepen, verwacht over het hele eerste boekjaar zelfs op 110 miljoen dollar winst uit te komen ‘zo lang de bunkerprijzen niet stijgen’. De groep verwacht in het eerste jaar al 80% van de beoogde synergievoordelen van 800 miljoen dollar per jaar te kunnen realiseren.

Frustraties

Niettemin leidt de problematische start van ONE tot frustraties bij de aandeelhouders. Eerder noemde MOL die al ‘wanordelijk’. K Line doet er nog een schepje bovenop en spreekt van een ‘knullige’ beginfase. De tegenvallende resultaten noodzaakten K Line zelfs om een winstwaarschuwing af te geven en de geplande uitkering van interim dividend te schrappen. In reactie daarop heeft een grote aandeelhouder, ISS, het vertrek geëist van voorzitter Asakura en CEO Murakami.

Ook NYK zag zich gedwongen een winstwaarschuwing af te geven. In plaats van honderd miljoen dollar winst is nu een verlies van zestig miljoen dollar geprognotiseerd. De groep onthield zich van commentaar op de gang van zaken bij ONE en beperkte zich tot de mededeling dat de eenmalige liquidatiekosten van het eigen lijnvaartbedrijf hoger waren uitgevallen dan verwacht.

Lees ook: MOL: ‘ONE begon in wanorde

Aandeelhouders gefrustreerd over prestaties ONE | NT

Aandeelhouders gefrustreerd over prestaties ONE

containervaart

Ocean Network Express (ONE) heeft in het eerste kwartaal van zijn bestaan 120 miljoen dollar verlies geleden als gevolg van ‘operationele kinderziektes’ en de stijgende bunkerprijzen.

ONE ging op 1 april van start als bundeling van de containerbelangen van de traditionele grote drie uit Japan, NYK, MOL en K Line. De fusierederij verwacht het verlies over het eerste halfjaar van zijn bestaan tijdens het tweede kwartaal terug te kunnen brengen tot een deficiet van 38 miljoen.

De rederij, vooral bekend om zijn magentakleurige schepen, verwacht over het hele eerste boekjaar zelfs op 110 miljoen dollar winst uit te komen ‘zo lang de bunkerprijzen niet stijgen’. De groep verwacht in het eerste jaar al 80% van de beoogde synergievoordelen van 800 miljoen dollar per jaar te kunnen realiseren.

Frustraties

Niettemin leidt de problematische start van ONE tot frustraties bij de aandeelhouders. Eerder noemde MOL die al ‘wanordelijk’. K Line doet er nog een schepje bovenop en spreekt van een ‘knullige’ beginfase. De tegenvallende resultaten noodzaakten K Line zelfs om een winstwaarschuwing af te geven en de geplande uitkering van interim dividend te schrappen. In reactie daarop heeft een grote aandeelhouder, ISS, het vertrek geëist van voorzitter Asakura en CEO Murakami.

Ook NYK zag zich gedwongen een winstwaarschuwing af te geven. In plaats van honderd miljoen dollar winst is nu een verlies van zestig miljoen dollar geprognotiseerd. De groep onthield zich van commentaar op de gang van zaken bij ONE en beperkte zich tot de mededeling dat de eenmalige liquidatiekosten van het eigen lijnvaartbedrijf hoger waren uitgevallen dan verwacht.

Lees ook: MOL: ‘ONE begon in wanorde