Onder de streep had het van oorsprong Noorse bedrijf een tekort van 28,2 miljoen dollar (24,3 miljoen euro tegen huidige wisselkoersen). Vorig jaar kwam de rederij in dezelfde periode nog uit op een winst van 4,8 miljoen dollar. Dat was tevens het laatste kwartaal waarin het bedrijf zwarte cijfers schreef.
Reden van de slechte resultaten is de druk op de tarieven voor VLCC’s (very large crude carriers). Vrijwel de gehele vloot van DHT bestaat uit dergelijke vaartuigen, waarmee dus fors minder werd verdiend.
Dit komt door een aanhoudende overcapaciteit, waarmee de gehele tankermarkt te maken heeft. Diverse branchegenoten schreven in eerdere kwartalen ook rode cijfers. De hoop van de sector is gevestigd op de hoge sloopaantallen. Het aantal tankers dat in 2018 is of wordt gesloopt, is hoger dan het in jaren is geweest.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?