Vooral als gevolg van de crisis in de offshore olie- en gaswinning is de orderontvangst van de enorme werven sterk geslonken en komt het eind van de orderboeken in zicht. Bovendien ondervinden ze steeds meer concurrentie van Chinese werven, stelt The Maritime Executive.

Het Amerikaanse blad stelt dat Hyundai waarschijnlijk als eerste gaat reorganiseren. Het komende weekend wordt voorlopig het laatste booreiland afgeleverd. De groep heeft de afgelopen vier jaar in deze sector geen enkele opdracht weten binnen te halen en wijst daarbij naar de goedkope concurrentie uit China. De groep kondigde twee maanden geleden al aan dat de 2.000 werknemers tellende organisatie zal worden ‘gestroomlijnd’.

Samsung

Ook Samsung heeft al aangekondigd dat het gaat reorganiseren, maar heeft nog geen aantallen genoemd. De werf overweegt om een bestaande regeling voor verplichte opname van vakantiedagen uit te breiden. Koreaanse media denken dat minstens 1.000 werknemers het veld moeten ruimen.

Daewoo zit al middenin een reorganisatie, waarbij het aantal arbeidsplaatsen met duizend tot 9.000 wordt gereduceerd. De orderontvangst dit jaar is 25% lager dan vorig jaar. De groep heeft gezegd toekomstige personeelsbeslissingen te zullen baseren op basis van het verkoopvolume.