Maersk maakte vorige week zijn tweede kwartaalcijfers bekend. Hoewel het bedrijf eerder al een winstwaarschuwing uitgaf vanwege de snel gestegen bunkerkosten, zijn die cijfers volgens analisten helemaal niet zo gek. In een interview met Shippingwatch zegt Lars Jensen van SeaIntelligence Consulting dat deze cijfers vooral laten zien dat het bedrijf ‘weer op het juiste pad is’.

Kwartaalcijfers

De Deense rederij presenteerde vorige week een kwartaalomzet van 9,5 miljard dollar, een onderliggende winst van 88 miljoen en een nettowinst van 26 miljoen. Die winstcijfers mogen niet zijn wat het bedrijf voor ogen had, maar de omzetgroei van 24% in vergelijking met vorig jaar is dat wel.

Voor een groot deel is die stijging te danken aan de overname van Hamburg Süd. ‘We zijn weer een groeibedrijf en verwachten een omzet van 40 miljard te behalen’, zei Skou tijdens een toelichting op de cijfers in Kopenhagen. ‘De helft (van die groei, red.) wordt geleverd door Hamburg Süd, de rest komt organisch.’

De groei moet met name komen uit de andere bedrijfsonderdelen dan Maersk’s ‘Ocean Business’, dat vooral Maersk Line omvat. Het Deense bedrijf wil dat zijn klanten meer van zijn aanvullende diensten gaan gebruiken.

Toekomst

Daarmee geeft het bedrijf verder invulling aan de koers voor de Transport & Logistics tak van Maersk, die moet uitgroeien tot een geïntegreerd containertransportbedrijf. Dat zei Skou tijdens de bekendmaking van de opsplitsing van het Maersk-imperium. Kortgezegd wil het bedrijf dat klanten van Maersk Line ook klant worden van APM Terminals, Svitzer, Maersk Container Industry en Damco. In combinatie met de nieuwe digitale tak van het bedrijf willen de Denen uitgroeien tot een door-to-door transportbedrijf.

Maersk Line vertegenwoordigt nu nog maar liefst 70% van de omzet, maar die verhouding moet in de toekomst minder scheef worden. Het bedrijf gaat zich daarom vooral richten op kostenefficiëntie en winstgevendheid en in mindere mate op marktaandeel, zoals kleinere carriers als HMM en Yang Ming doen. Bang om ingehaald te worden door de concurrentie is Skou niet. ‘We zullen ons marktaandeel van bijna 20% handhaven, maar uitbreiding tot 22 of 23% biedt geen extra schaalvoordelen’, aldus de topman.

Handelsoorlog

De topman licht ook zijn licht schijnen over de handelsoorlog tussen de VS en diverse andere regio’s. Volgens Skou wordt de Amerikaanse economie bij een verscherping van de handelsoorlog veel harder getroffen dan de rest van de wereld. Dat meldde hij aan persbureau Bloomberg.

Volgens de topman kunnen de door de VS aangekondigde heffingen op de invoer vanuit China leiden tot een groeivertraging van de wereldhandel met 0,1% tot 0,3%, maar kan het effect voor de VS ‘misschien 3 à 4%’ zijn. De uitlatingen van Skou zijn opmerkelijk. Hij breekt daarmee met de traditie van Maersk om zich verre van politieke uitspraken te houden.

Heffingen

Tot nu toe heeft Amerika heffingen ingevoerd op een importstroom ter waarde van 34 miljard dollar. Komende donderdag komt daar voor 16 miljard bij en de regering-Trump speelt met de gedachte om de complete Chinese import, ter waarde van zo’n 500 miljard dollar, te gaan belasten.

Volgens de Deense topman treft de VS met de importheffingen vooral de eigen burgers. ‘Je kunt in Amerika nu eenmaal geen sneakers van Nike of Iphones kopen die in eigen land zijn gemaakt. Dus de consument is de klos.’