Plannen om op korte termijn vaker schepen langs de noordelijke route te sturen, zijn er niet. Op dit moment zou dit traject niet commercieel interessant zijn. Wel hopen de Denen veel te leren van het project, onder andere door het verzamelen van data. Voor de lange termijn kijkt het bedrijf dus wel degelijk naar regelmatig gebruik van de Poolzee.

De trip wordt afgelegd door het nieuwe schip ‘Venta Maersk’, dat de afgelopen tijd is gebouwd door een Chinese werf. Het schip heeft een capaciteit van 3.600 teu en heeft tijdens de trip onder meer bevroren vis en andere gekoelde lading aan boord. Het vaartuig vertrekt binnen enkele dagen.

Op 1 september vaart het schip door de Beringstraat, tussen Alaska en Oost-Rusland. Eind september moet eindbestemming Sint Petersburg worden bereikt. Tijdens de tocht krijgt Maersk de benodigde hulp van Russische autoriteiten en van ijsbrekers.

Poolroute

Scheepvaartverkeer op de poolroute neemt langzaam toe. In het recente verleden hebben bijvoorbeeld vaartuigen met gas aan boord het Arctische traject afgelegd. Dat de route op korte termijn veel gebruik wordt, lijkt niet waarschijnlijk. Daarvoor zijn er te veel beperkingen. Zo is de route niet het gehele jaar bevaarbaar en kunnen de grootste schepen er niet doorheen.

De route heeft echter ook een groot voordeel. Het is een stuk korter dan het alternatief via het Suezkanaal. Afhankelijk van begin- en eindpunt is de route vierduizend kilometer (40%) korter, wat één tot twee weken kan besparen.

Daarom kijken veel wereldwijd opererende rederijen met veel interesse naar de ontwikkelingen in het poolgebied, onder meer omdat het zorgt voor lagere brandstofkosten. De verwachting is bovendien dat de route steeds beter begaanbaar wordt, doordat poolkappen verder smelten.

Onomstreden

Onomstreden is het zeker niet. Scheepvaartverkeer kan immers de nodige milieuschade met zich mee brengen, terwijl deze regio toch al ernstig te lijden heeft door de opwarming van de aarde. Alleen al het feit dat deze route gebruikt kan worden, toont aan dat de poolkappen aan het smelten zijn. Daar staat tegenover dat een kortere route zorgt voor minder brandstofverbruik en dus voor minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Rusland en China hebben al aangegeven de poolroute te omarmen. De Russische president Vladimir Putin noemde in maart dit jaar de ontwikkeling van de Arctische route topprioriteit. Rond 2025 moet jaarlijks ongeveer tachtig miljoen ton vracht via dit traject worden vervoerd. Dat zou een vertienvoudiging betekenen van het huidige niveau.

Ook China ziet veel heil in de nieuwe route en heeft de Arctische doorgang al gebombardeerd tot tweede Nieuwe Zijderoute. Het stelde in dit verband het witboek Arctische Politiek op. De Chinese staatsrederij Cosco heeft al verschillende malen gebruik gemaakt van de route, voor het transport van projectlading.