Een jaar geleden was de interesse in scrubbers nog ver te zoeken. CEO’s van een aantal grote rederijen waren kritisch over de technologie en fabrikanten kregen maar weinig orders binnen. De meeste rederijen namen een afwachtende houding aan en de verwachting was dat veel rederijen per 1 januari 2020 simpelweg zouden overstappen op de duurdere brandstof. Die extra kosten zouden dan in hun prijs worden doorberekend.

Dat is nu anders. ‘Onze schatting is dat er meer dan duizend schepen scrubbers laten installeren. Daar zijn de jongste cijfers nog niet in opgenomen’, schrijft Clarkson Research in zijn jongste weekrapport volgens Splash.

LNG

Afgezet tegen de totale vloot is de scrubberinzet met 3% van de totale vloot nog steeds laag, maar duidelijk is dat de technologie een meer gewilde optie is geworden. Zo wordt maar 11% van de nieuwbouwvloot uitgerust met LNG-motoren, exclusief LNG-tankers die varen op hun eigen lading. De vloot van LNG-aangedreven schepen is daarmee nog kleiner dan 3% van de totale vloot.

De ommezwaai in scrubbergebruik is waarschijnlijk te verklaren door de recente stijging van brandstofkosten, die dit jaar onverwachts met bijna 25% toenamen. Het is evident dat de nieuwe laagzwavelige 2020-brandstof duurder zal zijn dan normale stookolie. Nu veel rederijen al worstelen met de huidige bunkerrekeningen, lijkt de stijging in brandstofprijs ook te leiden tot een toename in scrubberorders.