Hoge ruwe-olieprijzen, een beperkte beschikbaarheid van toegestane brandstoffen en investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Volgens Simon Bergulf, directeur voor regelgeving bij A.P. Moller-Maersk, zijn dat de factoren die zorgen voor hoge kosten bij het voldoen aan de nieuwe zwavelregels van de IMO.

Met ingang van 2020 moet de wereldwijde scheepvaart voldoen aan strengere milieu-eisen. Schepen mogen dan nog uitsluitend gebruikmaken van brandstof met maximaal 0,5% zwavel. Dat maximum staat nu in de meeste gebieden nog op 3,5%. Een andere optie is het installeren van scrubbers. Maar dat is ook een kostbare aangelegenheid.

‘Ik zou het geen perfecte storm noemen, maar het komt dichtbij’, verklaart Bergulf tegen persbureau Bloomberg. Hij voegt eraan toe dat leveranciers van scheepsbrandstoffen met wie Maersk in contact staat, zich geen zorgen maken over scheepsbrandstofschaarste.

Gevolgen

Hoewel er een groeiende consensus bestaat dat de nieuwe regels om zwavelemissies te beperken verreikende gevolgen hebben voor olieraffinaderijen, verladers en zelfs handel, hebben maar weinig grote bedrijven geprobeerd de impact ervan publiekelijk te kwantificeren.

Maersk, die vorig jaar 3,37 miljard dollar aan brandstof uitgaf, zegt dus nu dat de nieuwe factuur twee miljard dollar hoger zou kunnen uitvallen. En dan wordt nog geen rekening gehouden met verdere uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling.

Momenteel is er geen enkel veel verhandeld contract dat de prijs vastlegt van de te gebruiken nieuwe scheepsbrandstof . Volgens gegevens van Bloomberg is de brandstof ICE gasoil, met een lagere zwavelgehalte dan nodig, in 2020 meer dan twee keer zo duur dan hoogzwavelige brandstof. Echter, een hoge kostenstijging kan rederijen in verleiding brengen om brandstof in te zetten die niet voldoet aan de nieuwe voorschriften.

Regels

Een groot containerschip dat goederen uit Azië naar Europa vervoert, kan per brandstoflevering maar liefst 700.000 dollar besparen als het de regels overtreedt, zegt Bergulf. Hij voegt daaraan toe dat Maersk zich volledig aan de regels zal houden. De rederij is van plan om laagzwavelige brandstoffen te gebruiken.

Het bedrijf meldde vorige week een deal te hebben gesloten met Vopak voor de levering van zwavelarme bunkerolie. De betreffende faciliteit komt in Rotterdam en verzorgt ongeveer 20% van de wereldwijde vraag van Maersk. De Denen bekijken ook het potentieel van vergelijkbare faciliteiten op andere locaties.

‘Niemand die we hierover spreken, van raffinaderijen tot bunkerleveranciers, is bang voor een tekort. Ze geloven dat ze goed uitgerust zijn om die overgang te kunnen maken’, besluit Bergulf.