Dat meldt het bedrijf donderdag. De containerdivisie boekte een verlies van 23 miljoen dollar in de eerste jaarhelft. Dat was vorig jaar nog een winst van 147 miljoen. Het totale vervoerde containervolume steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 12,4% naar 11,2 miljoen teu. De omzet in deze periode was 147 miljoen dollar.

Onder druk

Hoewel de containerhandel licht groeide, kon dit niet in winst worden omgezet. Dit kwam door stevige druk op de tarieven, onder meer door hogere bunkerprijzen. Een probleem waar veel containerrederijen mee kampen. Veel sectorgenoten doken in het voorbije halfjaar dan ook in de min.

Toch is het Cosco-management hoopvol over de nabije toekomst. Onder meer doordat relatief weinig nieuwe schepen zijn besteld in de afgelopen tijd. Dit is goed nieuws voor de capaciteit in de markt. Vraag en aanbod zijn nu nog uit balans door overcapaciteit. Dat moet dat de komende tijd beter in evenwicht komen door minder scheepsorders.

Nummer drie

Cosco is sinds kort ’s wereld derde grootste containerrederij. Door de recente overname van OOCL is het Chinese bedrijf de voormalige nummer drie CMA CGM voorbij gestreefd. De Chinezen beschikken nu over een vloot van 393 containerschepen. Het moet alleen Maersk en MSC voor zich dulden.