Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de snelgroeiende feedereigenaar MPC Containerships, dat in april vorig jaar is opgericht door het Duitse investeringsfonds MPC Capital.

MPC Containerships heeft als missie om de grootste non-operating eigenaar van feederschepen te worden, wat het volgens de eigen cijfers nu ook is. Om die doelstelling te behalen heeft het de bedrijf afgelopen jaar op grote schaal tweedehands schepen gekocht. In totaal groeide de vloot met 52 feederschepen, blijkt uit cijfers van VesselsValue. Twaalf maanden geleden telde de vloot van het bedrijf nog 14 schepen met een waarde van 95,8 miljoen dollar, maar inmiddels zijn dat er 66 met een totale vlootwaarde van 631 miljoen dollar.

Tarieven

Die waardestijging is niet alleen te danken aan de snelle uitbreiding van de vloot. Cijfers van MPC Containerships zelf tonen aan dat de vraag naar feederschepen flink in de lift zit, wat een gunstig effect heeft op de prijzen en dagtarieven. Zeker voor MPC Containerships, dat veel schepen tegen gunstige tarieven kocht in de nasleep van annus horribilis 2016.

Voor een feeder van duizend teu wordt vandaag de dag ongeveer 8.500 dollar per dag betaald. Dat is een stijging van 34% ten opzichte van vorig jaar. Voor de grote feederschepen van 4.300 teu liggen die prijzen zelfs 69% hoger dan vorig jaar, waardoor de dagprijs nu op ongeveer 13.550 dollar ligt. Volgens MPC Containerships zijn die tariefstijgingen te danken aan de sterk verbeterde marktomstandigheden. Hoewel veel grote containerrederijen verlies maken vanwege de snel gestegen brandstofprijzen en kosten, zit de vraag naar containertransport in de lift.

Winst

De omzet van van MPC Containerships groeide in het afgelopen jaar net zo hard als zijn vloot, namelijk van 1,2 naar 75,2 miljoen dollar. De operationele winst van het bedrijf kwam op 9 miljoen uit. Dat was vorig jaar nog een klein verlies van 400.000 dollar. De nettowinst bedroeg 2,2 miljoen euro. Volgens het bestuur van de rederij moeten die cijfers in perspectief worden geplaatst: het bedrijf heeft de afgelopen twaalf maanden 52 schepen verworven en heeft te maken met eenmalige kostenposten die nodig zijn voor het opstarten van het bedrijf.