Dat deed hij tijdens een persbijeenkomst op SMM, de grootste maritieme beurs ter wereld, die momenteel plaatsvindt in Hamburg.

‘De ingangsdatum van de nieuwe zwavellimiet is een mijlpaal voor zowel het milieu als de menselijke gezondheid. Het geeft een duidelijk signaal dat de scheepvaart vastberaden is om aan zijn milieuverplichtingen te voldoen. Focus van de IMO en de sector moeten nu liggen op de consistente, wereldwijde implementatie van de nieuwe limiet’, aldus Lim.

Extra geld

Voorzitter Esben Poulsson van de overkoepelende rederorganisatie ICS zei ‘te accepteren’ dat uitstel geen mogelijkheid is en dat het nu belangrijk is om te overwegen dat reders per midden volgend jaar al nieuwe zwavelarme brandstof moeten gaan inkopen.

Volgens de aanwezige media staat SMM dit jaar zowel op de beursvloer als in de panels en presentaties grotendeels in het teken van de nieuwe zwavellimiet.

De nieuwe maatregel zal rederijen veel extra geld kosten. Zo becijferde Maersk, dat ervoor kiest om op laagzwavelige brandstof te gaan varen, per 2020 jaarlijks twee miljard dollar extra aan bunkerkosten kwijt te zijn.

Scrubber

Vanwege de hoge kosten van de nieuwe brandstof kiezen steeds meer reders daarom nu toch voor de eerder impopulaire scrubber, die reders ins staat stelt om met hoogzwavelige stookolie te blijven varen. De inzet van scrubbers blijft echter omstreden, blijkt op SMM. Euronav CEO Paddy Rogers heeft zich volgens berichtgeving toegevoegd aan de lijst van critici. ‘Het is geen vrijbrief om stookolie te verbranden’, zei hij, waarschuwend voor boetes en vertragingen in havens door inspecties als gevolg van onnauwkeurige metingen van de apparaten. Volgens een recente analyse van Clarksons Research wordt 25% van het huidige orderboek met scrubbers uitgerust.