Een jaar geleden stond in de kolom bedrijfsresultaat nog een minteken (-16,3 miljoen dollar). Vandaag vermeldt ze +21,5 miljoen. Die winst is echter niet te danken aan activiteiten, maar aan de verkoop van de LNG-tanker ‘Excelsior’ eerder dit jaar. Boekhoudkundig weegt die verkoop 30 miljoen dollar zwaar.

Winst

De LPG-vloot zag haar winst terugvallen van 7,4 miljoen naar 1,9 miljoen. De tarieven op de spotmarkt voor mammoettankers bereikten hun laagste niveau sinds 2015, maar verdubbelden sinds begin juni bijna tot circa 23.000 dollar per dag voor een modern schip van 84.000 kubieke meter. Exmar heeft één dergelijk schip in de vaart, de ‘BW Tokyo’. Die is tot midden 2019 gecharterd.

Voor de twee nieuwe LPG-aangedreven gastankers van 80.200 kubieke meter, die worden gebouwd op een scheepswerf in de Filipijnen, is een langetermijnovereenkomst afgesloten met Equinor, het vroegere Statoil. Deze schepen worden in 2020 geleverd.

Voor de tankers met opslag onder hoge druk blijven de tarieven stijgen. Exmar meldt dat het hiervoor bijkomende volume realiseerde in Oost-Azië en dat de opbrengst ten westen van het Suezkanaal positief evolueerde. Dit als gevolg van de krappe beschikbaarheid van schepen en de aanhoudende vraag naar kleinere LPG- en petrochemische tankers. Met een beperkt orderboek voor deze schepen en een verouderde wereldvloot voelt Exmar zich met haar tien schepen goed geplaatst om hieruit voordeel te halen.

Nieuwe LNG-topman

Exmar maakte ook de officiële benoeming bekend van Jonathan Raes als hoofd van de afdeling LNG, in opvolging van Bart Lavent. Raes studeerde af in Delft als burgerlijk ingenieur scheepsbouw en werkt al jaren voor Exmar. Zijn benoeming is een logische stap, want hij was al de nummer twee van de LNG-tak.