2M staakt Verre Oosten-loop in strijd tegen tarievenval

Lage vraag
2M-partners Maersk Line en MSC schorsen per het einde van de maand de Azië-Europa-loop AE2/Swan. De rederijen willen zo de daling van vrachttarieven beperken tijdens de mindere maanden na de zomer. Maar volgens Drewry moeten andere reders het voorbeeld volgen om de maatregel daadwerkelijk te laten slagen.

Hoewel wereldwijd de transportvraag mooie groeicijfers laat zien, valt de vraag op de belangrijke Azië- Europa-route tegen. Over de eerste zeven maanden werd een krimp van 1% genoteerd, als gevolg van verminderde vraag in Duitsland en Groot-Brittannië.

Capaciteit

Het besluit van 2M moet de daling van de vrachttarieven beperken nu de traditioneel rustigere maanden na de zomer beginnen. Door het schorsen van de AE2/Swan-dienst halen Maersk Line en MSC 5,7% van de westwaartse capaciteit uit de markt. Volgens Drewry is dat echter niet genoeg om het niveau van de vrachttarieven te handhaven, tenzij andere allianties het voorbeeld volgen.

‘Het was voor de carriers noodzakelijk dat er enige vorm van capaciteitsrationalisatie werd geïntroduceerd tijdens de langzamere maanden. 2M zal hopen dat hun vrijgevigheid wordt beantwoord door de andere rederijen, maar moet daar niet op hopen. Zonder verdere actie zullen de spottarieven waarschijnlijk wel boven het niveau van vorig jaar blijven, maar hun neerwaartse trend doorzetten’, aldus Drewry.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

2M staakt Verre Oosten-loop in strijd tegen tarievenval | NT

2M staakt Verre Oosten-loop in strijd tegen tarievenval

Lage vraag
2M-partners Maersk Line en MSC schorsen per het einde van de maand de Azië-Europa-loop AE2/Swan. De rederijen willen zo de daling van vrachttarieven beperken tijdens de mindere maanden na de zomer. Maar volgens Drewry moeten andere reders het voorbeeld volgen om de maatregel daadwerkelijk te laten slagen.

Hoewel wereldwijd de transportvraag mooie groeicijfers laat zien, valt de vraag op de belangrijke Azië- Europa-route tegen. Over de eerste zeven maanden werd een krimp van 1% genoteerd, als gevolg van verminderde vraag in Duitsland en Groot-Brittannië.

Capaciteit

Het besluit van 2M moet de daling van de vrachttarieven beperken nu de traditioneel rustigere maanden na de zomer beginnen. Door het schorsen van de AE2/Swan-dienst halen Maersk Line en MSC 5,7% van de westwaartse capaciteit uit de markt. Volgens Drewry is dat echter niet genoeg om het niveau van de vrachttarieven te handhaven, tenzij andere allianties het voorbeeld volgen.

‘Het was voor de carriers noodzakelijk dat er enige vorm van capaciteitsrationalisatie werd geïntroduceerd tijdens de langzamere maanden. 2M zal hopen dat hun vrijgevigheid wordt beantwoord door de andere rederijen, maar moet daar niet op hopen. Zonder verdere actie zullen de spottarieven waarschijnlijk wel boven het niveau van vorig jaar blijven, maar hun neerwaartse trend doorzetten’, aldus Drewry.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement