Ook HMM hanteert zwaveltoeslag vanaf 2019

containervaart

HMM gaat een zwaveltoeslag in rekening brengen aan verladers. Vanaf 2020 moet de scheepvaart voldoen aan strengere eisen voor zwaveluitstoot. De kosten die hiermee gemoeid zijn, gaat de Koreaanse rederij deels doorberekenen aan klanten.

Dat heeft HMM eerder deze week bekendgemaakt. Hoewel de nieuwe zwavelregels pas van kracht worden met ingang van 2020, hanteren de Koreanen al vanaf begin 2019 een toeslag. Daarmee volgen ze het voorbeeld van Maersk en MSC. Beide laatstgenoemde rederijen zitten in de 2M-alliantie, waar ook HMM met één been in zit.

10 miljard

Uit duurzaamheidsoverwegingen mogen schepen na 1 januari 2020 alleen nog brandstof aan boord hebben met maximaal 0,5% zwavel. Uitzondering hierop zijn schepen die scrubbers hebben laten installeren. Vermoedelijk zorgen de nieuwe regels voor zo’n 10 miljard aan extra kosten voor de containervaart.

De sector heeft al aangegeven deze kosten niet alleen te kunnen dragen. Doorbelasting naar verladers is een onvermijdelijk besluit. Naast de drie eerdergenoemde rederijen hebben ook veel andere containervervoerders bekendgemaakt met een zwaveltoeslag te werken. Sommige van hen voeren deze pas met ingang van 2020 in.

Lees ook:

Ook HMM hanteert zwaveltoeslag vanaf 2019 | NT

Ook HMM hanteert zwaveltoeslag vanaf 2019

containervaart

HMM gaat een zwaveltoeslag in rekening brengen aan verladers. Vanaf 2020 moet de scheepvaart voldoen aan strengere eisen voor zwaveluitstoot. De kosten die hiermee gemoeid zijn, gaat de Koreaanse rederij deels doorberekenen aan klanten.

Dat heeft HMM eerder deze week bekendgemaakt. Hoewel de nieuwe zwavelregels pas van kracht worden met ingang van 2020, hanteren de Koreanen al vanaf begin 2019 een toeslag. Daarmee volgen ze het voorbeeld van Maersk en MSC. Beide laatstgenoemde rederijen zitten in de 2M-alliantie, waar ook HMM met één been in zit.

10 miljard

Uit duurzaamheidsoverwegingen mogen schepen na 1 januari 2020 alleen nog brandstof aan boord hebben met maximaal 0,5% zwavel. Uitzondering hierop zijn schepen die scrubbers hebben laten installeren. Vermoedelijk zorgen de nieuwe regels voor zo’n 10 miljard aan extra kosten voor de containervaart.

De sector heeft al aangegeven deze kosten niet alleen te kunnen dragen. Doorbelasting naar verladers is een onvermijdelijk besluit. Naast de drie eerdergenoemde rederijen hebben ook veel andere containervervoerders bekendgemaakt met een zwaveltoeslag te werken. Sommige van hen voeren deze pas met ingang van 2020 in.

Lees ook: