Zwavelrichtlijn wordt nog strenger

scheepvaart

Schepen zonder scrubber mogen vanaf 1 maart 2020 geen hoogzwavelige brandstof meer aan boord hebben. Die eis komt bovenop het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof, dat twee maanden eerder ingaat.

Dat zijn de lidstaten van de International Maritime Organization overeengekomen in het Marine Environment Protection Committee (MEPC). Achtergrond van dat besluit is het idee dat een totaalverbod op de aanwezigheid van brandstof met meer dan een 0,5% zwavel de controle op het gebruiksverbod sterk verbetert.

Maersk Line, een van ‘s werelds grootste gebruikers van stookolie, is sterk voorstander van het totaalverbod. De rederij zegt dat het duidelijkheid schept en dat het de handhaving van het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof versterkt. Het vervoersverbod is oorspronkelijk voorgesteld door Noorwegen en de Cookeilanden.

Zwavelrichtlijn wordt nog strenger | NT

Zwavelrichtlijn wordt nog strenger

scheepvaart

Schepen zonder scrubber mogen vanaf 1 maart 2020 geen hoogzwavelige brandstof meer aan boord hebben. Die eis komt bovenop het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof, dat twee maanden eerder ingaat.

Dat zijn de lidstaten van de International Maritime Organization overeengekomen in het Marine Environment Protection Committee (MEPC). Achtergrond van dat besluit is het idee dat een totaalverbod op de aanwezigheid van brandstof met meer dan een 0,5% zwavel de controle op het gebruiksverbod sterk verbetert.

Maersk Line, een van ‘s werelds grootste gebruikers van stookolie, is sterk voorstander van het totaalverbod. De rederij zegt dat het duidelijkheid schept en dat het de handhaving van het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof versterkt. Het vervoersverbod is oorspronkelijk voorgesteld door Noorwegen en de Cookeilanden.