Aziatische reders testen laagzwavelige brandstof

duurzaam varen

Chinese en Singaporese reders zijn begonnen met het testen van laagzwavelige brandstof. Daarmee willen ze inspelen op de naderende zwavelcap, die begin 2020 van kracht wordt.

Die strengere regels houden in dat schepen uitsluitend brandstof aan boord mogen hebben met maximaal 0,5% zwavel. Uitzondering hierop zijn schepen met een scrubber. Volgens dataleverancier S&P Global zijn er nu diverse Aziatische rederijen die de zwavelarme brandstof willen testen. Om welke rederijen het gaat, wordt niet gemeld.

Scrubbers

In de aanloop naar de deadline hebben verschillende carriers aangekondigd dat ze voor scrubbers kiezen, terwijl andere bedrijven een voorkeur hebben voor brandstof met een lager zwavelgehalte. Het is echter de vraag of dit type brandstof wel voldoet. Er zijn twijfels op het gebied van kwaliteit en beschikbaarheid.

De verwachting is dat slechts een klein deel van de schepen in de sector worden uitgerust met scrubbers. MSC is een van de carriers die daar heil in ziet, evenals Evergreen. Maersk Line heeft aangekondigd dat het scrubbers in beperkte mate wil inzetten.

Aziatische reders testen laagzwavelige brandstof | NT

Aziatische reders testen laagzwavelige brandstof

duurzaam varen

Chinese en Singaporese reders zijn begonnen met het testen van laagzwavelige brandstof. Daarmee willen ze inspelen op de naderende zwavelcap, die begin 2020 van kracht wordt.

Die strengere regels houden in dat schepen uitsluitend brandstof aan boord mogen hebben met maximaal 0,5% zwavel. Uitzondering hierop zijn schepen met een scrubber. Volgens dataleverancier S&P Global zijn er nu diverse Aziatische rederijen die de zwavelarme brandstof willen testen. Om welke rederijen het gaat, wordt niet gemeld.

Scrubbers

In de aanloop naar de deadline hebben verschillende carriers aangekondigd dat ze voor scrubbers kiezen, terwijl andere bedrijven een voorkeur hebben voor brandstof met een lager zwavelgehalte. Het is echter de vraag of dit type brandstof wel voldoet. Er zijn twijfels op het gebied van kwaliteit en beschikbaarheid.

De verwachting is dat slechts een klein deel van de schepen in de sector worden uitgerust met scrubbers. MSC is een van de carriers die daar heil in ziet, evenals Evergreen. Maersk Line heeft aangekondigd dat het scrubbers in beperkte mate wil inzetten.