Maersk investeert 80 miljoen in scrubbers

Zwavel

Maersk Line gaat 80 miljoen dollar investeren in de installatie van scrubbers op zijn schepen, om aan de 2020 zwavelcap te voldoen. Dat schrijft de rederij in zijn kwartaalrapport. 

Het bedrijf heeft zich in het verleden kritisch uitgelaten over het gebruik van de rookgasreinigers en benadrukt dat het merendeel van de vloot per 2020 zal overstappen op laagzwavelige brandstof. Toch willen de Denen ook investeren in scrubbers. Daarmee lopen ze vooruit op de komst van de zwavelcap.

Vanaf 1 januari 2020 moeten rederijen wereldwijd voldoen aan strengere regels en mogen ze uitsluitend gebruikmaken van brandstof met maximaal 0,5% zwavel. Een andere optie is het installeren van scrubbers.

Onzekerheid

Maersk Line voegt zich met zijn investering in een snel groeiende lijst van rederijen die de rookgasreinigers aanschaffen om per 2020 aan de nieuwe regels te voldoen. Tot voor kort hadden de scrubbers nauwelijks de aandacht van scheepseigenaren.

Maar onzekerheid over de daadwerkelijke prijzen voor de laagzwavelige brandstof noopt steeds meer reders om de apparaten toch aan te schaffen. Overigens blijft het aandeel als 2020-oplossing op het geheel laag. Verreweg de meeste rederijen stappen over op de nieuwe, zwavelare brandstoffen. Dat toonde Alphaliner eerder aan.

Van de container carriers is MSC degene die de meeste scrubbers installeert. Het bedrijf investeert in reinigers voor 120 schepen. Evergreen volgt met de installatie op zeventig vaartuigen en CMA CGM gaat er twintig schepen mee voorzien. Hoeveel scrubbers Maersk voor 80 miljoen koopt, heeft de reder niet bekendgemaakt.

Maersk investeert 80 miljoen in scrubbers | NT

Maersk investeert 80 miljoen in scrubbers

Zwavel

Maersk Line gaat 80 miljoen dollar investeren in de installatie van scrubbers op zijn schepen, om aan de 2020 zwavelcap te voldoen. Dat schrijft de rederij in zijn kwartaalrapport. 

Het bedrijf heeft zich in het verleden kritisch uitgelaten over het gebruik van de rookgasreinigers en benadrukt dat het merendeel van de vloot per 2020 zal overstappen op laagzwavelige brandstof. Toch willen de Denen ook investeren in scrubbers. Daarmee lopen ze vooruit op de komst van de zwavelcap.

Vanaf 1 januari 2020 moeten rederijen wereldwijd voldoen aan strengere regels en mogen ze uitsluitend gebruikmaken van brandstof met maximaal 0,5% zwavel. Een andere optie is het installeren van scrubbers.

Onzekerheid

Maersk Line voegt zich met zijn investering in een snel groeiende lijst van rederijen die de rookgasreinigers aanschaffen om per 2020 aan de nieuwe regels te voldoen. Tot voor kort hadden de scrubbers nauwelijks de aandacht van scheepseigenaren.

Maar onzekerheid over de daadwerkelijke prijzen voor de laagzwavelige brandstof noopt steeds meer reders om de apparaten toch aan te schaffen. Overigens blijft het aandeel als 2020-oplossing op het geheel laag. Verreweg de meeste rederijen stappen over op de nieuwe, zwavelare brandstoffen. Dat toonde Alphaliner eerder aan.

Van de container carriers is MSC degene die de meeste scrubbers installeert. Het bedrijf investeert in reinigers voor 120 schepen. Evergreen volgt met de installatie op zeventig vaartuigen en CMA CGM gaat er twintig schepen mee voorzien. Hoeveel scrubbers Maersk voor 80 miljoen koopt, heeft de reder niet bekendgemaakt.