Opnieuw uit een verlader forse kritiek op de brandstoftoeslagen

zwavelcap

Nestlé-vrachtbaas Jochen Gutschmidt hekelt de wijze waarop containerrederijen de extra brandstofkosten voor laagzwavelige brandstof willen compenseren. ‘De voorstellen van de rederijen zijn echt niet transparant.’

Net als eerder Bjørn Vang Jensen van Electrolux openlijk zijn kritiek uitte in een publieke post op netwerkplatform LinkedIn, laat ook Gutschmidt nu van zich horen via verschillende media.

In een door Journal of Commerce georganiseerd webinar zegt de topman van Nestlé, jaarlijks goed voor een half miljoen teu, dat elke nieuwe bunkerformule de volatiliteit van de brandstofprijs zou moeten opvangen en niet de brandstofprijs ‘an sich’.

Onderhandelingen

‘Ik wil niet dat de brandstofcomponent wordt verwerkt in een bunkerformule. Dat moeten worden opgenomen in het vrachttarief. Wat we moeten doen is de volatiliteit aanpakken, zoals we in het verleden ook hebben gedaan’, zegt Gutschmidt.

Met het oog op nieuwe contractonderhandelingen begin volgend jaar is Gutschmidt aan het inventariseren hoe carriers met de nieuwe, aanstaande zwavelregels omgaan. Eén ding is hem duidelijk: een uniforme en transparante aanpak ontbreekt.

Zwavelcap

De meeste rederijen implementeren verschillende maatregelen om hun schepen klaar te maken voor de zwavelcap die begin 2020 van kracht wordt. Veel rederijen kiezen voor een combinatie van laagzwavelige brandstof en rookgasreinigers. Sommige investeren daarbij ook nog in LNG.

Omdat rederijen in allianties werken, is het voor verladers praktisch onmogelijk om te weten voor welke oplossing zij zometeen betalen. ‘De voorstellen van de rederijen zijn echt niet transparant’, zegt Gutschmidt in een interview met Shippingwatch. ‘De definitieve prijs is ook afhankelijk van snelheid, scheepstype en verblijf in een haven. We hebben het over een proces dat volstrekt onduidelijk is.’

Buitenspel

Dat verladers vaker publiekelijk hun ongenoegen uiten, komt niet enkel door de recente aankondiging van nieuwe brandstoftoeslagen. Zij voelen zich de afgelopen jaren als klant steeds meer buitenspel gezet.

‘Het lage zwavel-debat is maar één issue. Er zijn ontzettend veel initiatieven die niet worden besproken met verladers. De meeste veranderingen gebeuren onvrijwillig, opgelegd door de rederijen’, aldus Gutschmidt.

Opnieuw uit een verlader forse kritiek op de brandstoftoeslagen | NT

Opnieuw uit een verlader forse kritiek op de brandstoftoeslagen

zwavelcap

Nestlé-vrachtbaas Jochen Gutschmidt hekelt de wijze waarop containerrederijen de extra brandstofkosten voor laagzwavelige brandstof willen compenseren. ‘De voorstellen van de rederijen zijn echt niet transparant.’

Net als eerder Bjørn Vang Jensen van Electrolux openlijk zijn kritiek uitte in een publieke post op netwerkplatform LinkedIn, laat ook Gutschmidt nu van zich horen via verschillende media.

In een door Journal of Commerce georganiseerd webinar zegt de topman van Nestlé, jaarlijks goed voor een half miljoen teu, dat elke nieuwe bunkerformule de volatiliteit van de brandstofprijs zou moeten opvangen en niet de brandstofprijs ‘an sich’.

Onderhandelingen

‘Ik wil niet dat de brandstofcomponent wordt verwerkt in een bunkerformule. Dat moeten worden opgenomen in het vrachttarief. Wat we moeten doen is de volatiliteit aanpakken, zoals we in het verleden ook hebben gedaan’, zegt Gutschmidt.

Met het oog op nieuwe contractonderhandelingen begin volgend jaar is Gutschmidt aan het inventariseren hoe carriers met de nieuwe, aanstaande zwavelregels omgaan. Eén ding is hem duidelijk: een uniforme en transparante aanpak ontbreekt.

Zwavelcap

De meeste rederijen implementeren verschillende maatregelen om hun schepen klaar te maken voor de zwavelcap die begin 2020 van kracht wordt. Veel rederijen kiezen voor een combinatie van laagzwavelige brandstof en rookgasreinigers. Sommige investeren daarbij ook nog in LNG.

Omdat rederijen in allianties werken, is het voor verladers praktisch onmogelijk om te weten voor welke oplossing zij zometeen betalen. ‘De voorstellen van de rederijen zijn echt niet transparant’, zegt Gutschmidt in een interview met Shippingwatch. ‘De definitieve prijs is ook afhankelijk van snelheid, scheepstype en verblijf in een haven. We hebben het over een proces dat volstrekt onduidelijk is.’

Buitenspel

Dat verladers vaker publiekelijk hun ongenoegen uiten, komt niet enkel door de recente aankondiging van nieuwe brandstoftoeslagen. Zij voelen zich de afgelopen jaren als klant steeds meer buitenspel gezet.

‘Het lage zwavel-debat is maar één issue. Er zijn ontzettend veel initiatieven die niet worden besproken met verladers. De meeste veranderingen gebeuren onvrijwillig, opgelegd door de rederijen’, aldus Gutschmidt.