De schendingen van de zogeheten Ocean-Going Vessel At-Berth-voorschriften kwamen aan het licht tijdens een routinecontrole naar de aanlopen van de havens van Oakland, Los Angeles en Long Beach door MSC in 2014.

Het onderzoek onthulde meer dan 2.500 schendingen, waarbij de rederij verzaakte het vermogen van hulpmotor met ten minste de helft terug te brengen. Ook overschreed de rederij de limieten voor de looptijd van de hulpmotor, die van kracht zijn op de ligplaats.

Dieseldeeltjes

‘Zeeschepen zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor de luchtvervuiling’, zegt een woordvoerder van toezichthouder Carb. ‘Zelfs in de haven genereren hulpmotoren toxische dieseldeeltjes die niet alleen van invloed zijn op de omgeving, maar ook op de gehele binnenlandse regio. Deze verordening beschermt alle Californiërs en is noodzakelijk voor het behalen van onze doelstellingen voor schone lucht.’

In een reactie benadrukt MSC dat de schepen van het bedrijf vanaf nu tegemoet komen aan de in Californië gehanteerde milieuvoorschriften.