Scheepvaart beducht voor dobberende ‘Zoe’-containers

schade

De scheepvaartsector en de visserij maken zich zorgen over van de ‘MSC Zoe’ afkomstige ronddobberende containers ten noorden van de Waddeneilanden. Bij een aanvaring met een drijvende container kan een schip forse schade oplopen en mogelijk een lek oplopen. 

bron: Kustwacht

De Nederlandse Vissersbond vreest zelfs voor de veiligheid van bemanningen. Sleepnetvissers kunnen zichzelf omtrekken als hun net achter een gezonken container blijft hangen. De Kustwacht speurt het gebied af met het schip ‘ETV Guardian’ en met het Kustwachtvliegtuig om containers en goederen te lokaliseren.

Het is nog onduidelijk hoeveel van de naar schatting 270 overboord geslagen containers zijn gelokaliseerd. De ‘MSC Zoe’ is met vele tientallen aan boord omgevallen containers doorgevaren naar Bremerhaven.

De Duitse autoriteiten proberen in samenwerking met MSC in de eerste plaats vast te stellen hoeveel en welke containers precies worden vermist. Vervolgens zal het onderzoek zich richten op de oorzaak van het zeer uitzonderlijke ongeval. Het komt vaker voor dat containers in zwaar weer overboord slaan, maar vrijwel nooit met honderden tegelijk. Opmerkelijk is ook dat een aantal rijen in het midden van het schip het zwaarst getroffen lijken te zijn.

Sjorstangen losmaken

Op internet circuleren geruchten dat de bemanning van het schip wellicht al in de aanloop naar Bremerhaven was begonnen met het losmaken van sjorstangen. Dat gebeurt wel vaker, een werkwijze waar vooral vakbonden zich tegen verzetten. Gezien de weersomstandigheden ten tijde van het ongeval, met een stormachtige wind, lijkt dat echter een onwaarschijnlijk scenario.

Inmiddels hebben zich honderden vrijwilligers en tal van organisaties gestort op het opruimen van de uit de containers afkomstige troep, die op de Waddeneilanden is aangespoeld. Zo gaan Stichting De Noordzee, Natuurmonumenten, de Waddenvereniging en Wereld Natuur Fonds (WNF) zaterdag met honderd vrijwilligers de stranden van Terschelling schoonmaken.

Plastic

Donderdag meldden honderden mensen zich aan om te helpen met het schoonmaken van het strand van het Waddeneiland, dat over een lengte van twintig kilometer is vervuild. De organisatie kan niet meer dan honderd mensen naar de stranden vervoeren. Veel goederen zitten in piepschuim en plastic verpakt. Dat verpakkingsmateriaal belandt in zee, op het strand en in de duinen. Als dat langer in zee ligt, vrezen de organisaties dat vogels en andere dieren erin stikken. Ook kan het uiteenvallen in kleinere stukjes en zo bijdragen aan de plasticsoep.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Scheepvaart beducht voor dobberende ‘Zoe’-containers | NT

Scheepvaart beducht voor dobberende ‘Zoe’-containers

schade

De scheepvaartsector en de visserij maken zich zorgen over van de ‘MSC Zoe’ afkomstige ronddobberende containers ten noorden van de Waddeneilanden. Bij een aanvaring met een drijvende container kan een schip forse schade oplopen en mogelijk een lek oplopen. 

bron: Kustwacht

De Nederlandse Vissersbond vreest zelfs voor de veiligheid van bemanningen. Sleepnetvissers kunnen zichzelf omtrekken als hun net achter een gezonken container blijft hangen. De Kustwacht speurt het gebied af met het schip ‘ETV Guardian’ en met het Kustwachtvliegtuig om containers en goederen te lokaliseren.

Het is nog onduidelijk hoeveel van de naar schatting 270 overboord geslagen containers zijn gelokaliseerd. De ‘MSC Zoe’ is met vele tientallen aan boord omgevallen containers doorgevaren naar Bremerhaven.

De Duitse autoriteiten proberen in samenwerking met MSC in de eerste plaats vast te stellen hoeveel en welke containers precies worden vermist. Vervolgens zal het onderzoek zich richten op de oorzaak van het zeer uitzonderlijke ongeval. Het komt vaker voor dat containers in zwaar weer overboord slaan, maar vrijwel nooit met honderden tegelijk. Opmerkelijk is ook dat een aantal rijen in het midden van het schip het zwaarst getroffen lijken te zijn.

Sjorstangen losmaken

Op internet circuleren geruchten dat de bemanning van het schip wellicht al in de aanloop naar Bremerhaven was begonnen met het losmaken van sjorstangen. Dat gebeurt wel vaker, een werkwijze waar vooral vakbonden zich tegen verzetten. Gezien de weersomstandigheden ten tijde van het ongeval, met een stormachtige wind, lijkt dat echter een onwaarschijnlijk scenario.

Inmiddels hebben zich honderden vrijwilligers en tal van organisaties gestort op het opruimen van de uit de containers afkomstige troep, die op de Waddeneilanden is aangespoeld. Zo gaan Stichting De Noordzee, Natuurmonumenten, de Waddenvereniging en Wereld Natuur Fonds (WNF) zaterdag met honderd vrijwilligers de stranden van Terschelling schoonmaken.

Plastic

Donderdag meldden honderden mensen zich aan om te helpen met het schoonmaken van het strand van het Waddeneiland, dat over een lengte van twintig kilometer is vervuild. De organisatie kan niet meer dan honderd mensen naar de stranden vervoeren. Veel goederen zitten in piepschuim en plastic verpakt. Dat verpakkingsmateriaal belandt in zee, op het strand en in de duinen. Als dat langer in zee ligt, vrezen de organisaties dat vogels en andere dieren erin stikken. Ook kan het uiteenvallen in kleinere stukjes en zo bijdragen aan de plasticsoep.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement