China verbiedt per direct open-loop scrubbers

Zwavel

China heeft per 1 januari een verbod op open-loop scrubbers ingevoerd. Het land volgt daarmee het voorbeeld van Singapore dat eerder ook al besloot om het lozen van zwavelhoudend waswater in zijn wateren te verbieden.

Het verbod geldt in de Emission Control Area’s (ECA) van het land die per het nieuwe jaar ook direct zijn uitgebreid en nu vrijwel de gehele Chinese kustlijn dekken, meldt vakblad Splash. Reden voor het verbod is open-loop scrubbers hun vuile waswater lozen in zee, wat volgens critici niet meer dan verplaatsing van het zwavelprobleem is van de lucht naar het water.

Scrubbers

Het besluit is slecht nieuws voor de ‘early adopters’ van de scrubber-technologie, want per eind mei betrof het merendeel van de geïnstalleerde scrubbers open systemen, blijkt uit cijfers van de branchevertegenwoordiger van scrubberfabrikanten Exhaust Gas Cleaning Systems Association (EGCSA). Eind mei hadden 983 schepen gezamenlijk 1.561 scrubbers aan boord of in bestelling. Daarvan zijn er 988 open systemen. DNV-GL meldde recent overigens dat er ondertussen een ommezwaai is geweest en de meeste rederijen hybride scrubbers installeren die zowel in open als gesloten modus kunnen draaien.

Het gebied waarin de open systemen gebruikt mogen worden, wordt snel kleiner. Naast China verbieden ook Singapore, Duitsland, België en de Amerikaanse staten California en Massachusetts het lozen van scrubberwater (deels) in hun wateren.

Strenge koers

De grote havensteden van China worden dikwijls verhuld in dikke smog en mondkapjes tekenen het straatbeeld in steden als Shanghai, maar sinds het land heeft besloten om te verduurzamen worden er grote stappen gezet. China toonde zich recent nog kritisch tegenover de rijke Westerse landen die hun beloften uit het Klimaat verdrag van Parijs niet nakomen.

Ook op maritiem gebied is het land ambitieus en gaat het in zijn milieu-eisen verder dan de IMO het land verplicht. Zo wil Beijing naast het verbod op open-loop scrubbers het toegestane zwavelgehalte in brandstoffen nog verder terugbrengen naar 0,1%, net zoals dat op de onder andere de Noord- en Oostzee het geval is, terwijl de IMO dat percentage per 2020 terugbrengt van 3,5 naar 0,5%.

Volgens berichten in de media zal China die strengere eis per medio 2019 al invoeren op binnenwateren en per 2022 vervolgens uitbreiden naar zijn gehele kustlijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

China verbiedt per direct open-loop scrubbers | NT

China verbiedt per direct open-loop scrubbers

Zwavel

China heeft per 1 januari een verbod op open-loop scrubbers ingevoerd. Het land volgt daarmee het voorbeeld van Singapore dat eerder ook al besloot om het lozen van zwavelhoudend waswater in zijn wateren te verbieden.

Het verbod geldt in de Emission Control Area’s (ECA) van het land die per het nieuwe jaar ook direct zijn uitgebreid en nu vrijwel de gehele Chinese kustlijn dekken, meldt vakblad Splash. Reden voor het verbod is open-loop scrubbers hun vuile waswater lozen in zee, wat volgens critici niet meer dan verplaatsing van het zwavelprobleem is van de lucht naar het water.

Scrubbers

Het besluit is slecht nieuws voor de ‘early adopters’ van de scrubber-technologie, want per eind mei betrof het merendeel van de geïnstalleerde scrubbers open systemen, blijkt uit cijfers van de branchevertegenwoordiger van scrubberfabrikanten Exhaust Gas Cleaning Systems Association (EGCSA). Eind mei hadden 983 schepen gezamenlijk 1.561 scrubbers aan boord of in bestelling. Daarvan zijn er 988 open systemen. DNV-GL meldde recent overigens dat er ondertussen een ommezwaai is geweest en de meeste rederijen hybride scrubbers installeren die zowel in open als gesloten modus kunnen draaien.

Het gebied waarin de open systemen gebruikt mogen worden, wordt snel kleiner. Naast China verbieden ook Singapore, Duitsland, België en de Amerikaanse staten California en Massachusetts het lozen van scrubberwater (deels) in hun wateren.

Strenge koers

De grote havensteden van China worden dikwijls verhuld in dikke smog en mondkapjes tekenen het straatbeeld in steden als Shanghai, maar sinds het land heeft besloten om te verduurzamen worden er grote stappen gezet. China toonde zich recent nog kritisch tegenover de rijke Westerse landen die hun beloften uit het Klimaat verdrag van Parijs niet nakomen.

Ook op maritiem gebied is het land ambitieus en gaat het in zijn milieu-eisen verder dan de IMO het land verplicht. Zo wil Beijing naast het verbod op open-loop scrubbers het toegestane zwavelgehalte in brandstoffen nog verder terugbrengen naar 0,1%, net zoals dat op de onder andere de Noord- en Oostzee het geval is, terwijl de IMO dat percentage per 2020 terugbrengt van 3,5 naar 0,5%.

Volgens berichten in de media zal China die strengere eis per medio 2019 al invoeren op binnenwateren en per 2022 vervolgens uitbreiden naar zijn gehele kustlijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement