Dat betekent dat alle ladingbelanghebbenden en toeleveranciers, dan wel hun verzekeraars, moeten meebetalen aan alle kosten die worden gemaakt om schip en lading te redden. De rekening loopt zeker op tot een bedrag in euro’s met zeven nullen en mogelijk acht. Smit Salvage heeft opdracht voor de berging van het containerschip (capaciteit 7.510 teu). Overigens delen partijen in de Avarij Grosse ook mee in eventuele opbrengsten.

Bemanning

De Boskalis-dochter heeft vier slepers/suppliers met bluskanonnen op het brandende containerschip afgestuurd. Die hebben de brand onder controle gekregen en een deel van de aanvankelijk geëvacueerde bemanning is weer aan boord gebracht.

Hapag-Lloyd heeft bevestigd dat de ‘Yantian Express’ naar Freeport op de Bahama’s wordt gesleept, een reis van zo’n 1.250 zeemijl vanaf de locatie van de scheepsramp. Die vond zo’n 600 mijl uit de kust van Canada plaats, toen het schip op weg was naar Halifax. Volgens de summiere informatie die de Duitse rederij over de scheepsramp verschaft, wordt het schip in de loop van de week in Freeport verwacht.

Betaling

Het Japanse ONE, evenals Hapag aangesloten bij THE Alliance, heeft zijn klanten laten weten dat hun lading alleen wordt vrijgegeven indien ze via een (bank)garantie zekerheid verschaffen over de betaling van hun deel van de reddingskosten. Daarvoor moeten ze zich melden bij de averij-dispacheurs, de schade-afhandelaars. Hapag-Lloyd heeft nog niet bekendgemaakt wie de schade afhandelt.

Lees de eerdere berichtgeving van Nieuwsblad Transport over de brand op de ‘Yantian Express’: