Staatsbank Korea Development Bank (KDB) heeft een principe-overeenkomst getekend voor de verkoop van haar belang van 55,7% in DSME aan HHI. Als die deal doorgaat, ontstaat een scheepsbouwreus met zestien enorme bouwdokken en een orderportefeuille van zo’n 180 schepen. Daarmee zou de combinatie goed zijn voor een mondiaal marktaandeel van bijna 18%.

Samsung

De overname zou betaald worden in nieuwe aandelen HHI, ter waarde van 2,16 biljoen won, omgerekend bijna twee miljard dollar. KDB heeft het belang echter ook aangeboden aan Samsung Heavy Industries, de derde scheepsbouwer van het land. Die heeft nog niet laten weten of het belangstelling heeft voor de overname van Daewoo.

HHI leverde volgens het Clarksons Research vorig jaar 11,5% van de wereldwijd nieuw gebouwde scheepstonnage af. Daewoo Shipbuilding was goed voor 6,3%, Samsung voor 3,4%.

De Koreaanse overheid gaat er vanuit dat de twee zich gezamenlijk beter te weer kunnen stellen tegen de moordende concurrentie van met name China. Daar is de Zuid-Koreanen veel aan gelegen: de scheepsbouw is goed voor ongeveer 7% van de totale werkgelegenheid en exportwaarde van het Oost-Aziatische land.