CLdN hengelt bij Britse regering naar post-Brexit-vervoer

no deal

Vervoersbedrijf CLdN heeft bij de Britse regering gepolst of ze een deel van het post-Brexit-vervoer kan verzorgen, in het geval van een no deal. Het gaat om transport dat niet via de reguliere diensten plaatsvindt.

Dat schrijft vakblad FreightWaves. Een vertegenwoordiger van CLdN, onderdeel van het Cigrang-imperium, heeft onlangs hierover een gesprek gehad met enkele Britse kabinetsleden. Onder hen bevond zich ook transportminister Chris Grayling.

Op 29 maart 2019 stapt het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Met nog zo’n veertig dagen te gaan, wordt de kans op een uittreden zonder akkoord steeds groter. Daardoor dreigt het goederentransport in de knel te komen.

Vier nieuwe schepen

CLdN hoopt op dat gebied een rol te kunnen vervullen. Het heeft daarom aan de minister duidelijk gemaakt dat het over genoeg capaciteit beschikt, onder meer door de komst van vier nieuwe ro/ro-schepen. Het bedrijf heeft momenteel al 25 ferry’s in de vaart. De Belgische vervoerder heeft ook al diverse verbindingen tussen het Europese vasteland en de Britse eilanden.

In een eerder stadium besloot het Britse kabinet om contracten te sluiten met diverse bedrijven, om zo verzekerd te zijn van genoeg vervoerscapaciteit. Echter, een van deze contracten werd zeer recent verscheurd.

Het betreffende bedrijf, veerdienstoperator Seaborne Freight, bleek niet te beschikken over schepen en ook geen havenregelingen te hebben. Hoewel het gesprek met de kabinetsleden al plaatsvond vóór de beëindiging van het contract, zal CLdN wellicht hopen meer kans te maken op een post-Brexit-plek nu Seaborne Freight is afgehaakt.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.

Lees ook: Toch geen No Deal-contract voor ferryloze veerdienst