Cosco Shipping bestelt vloot bauxietcarriers bij Cosco Industry

uitbreiding

China Cosco Shipping (CCS) heeft met zusje Cosco Shipping Heavy Industry contracten getekend voor de bouw van acht bulkcarriers van 210.000 ton voor het transport van bauxiet, de grondstof van aluminium.

Het nieuwbouwprogramma is gebaseerd op een langlopende overeenkomst met de Aluminum Corporation of China (Chalco), net als als Cosco een staatsbedrijf. Die neemt dit jaar in het West-Afrikaanse land Guinee een nieuwe mijncomplex in gebruik, dat in de eerste fase zo’n twaalf miljoen ton bauxiet per jaar moet gaan produceren, het zogenoemde Boffa-project.

Optie

De Chinezen laten nu acht schepen bouwen, met een optie op nog twee, voor de aanvoer van het Afrikaanse bauxiet naar hun smelterijen in Shandong and Guangxi. Chalco heeft in Guinee een vijftienjarige mijnbouwvergunning, met een optie op verlenging met nog eens vijftien jaar.

Waarnemers verwachten dat China uiteindelijk mogelijk zo’n dertig schepen van dit type zal laten bouwen, dat ook wel te boek staat als newcastlemax. De bouwprijs van de bauxiet-carriers zou 54 miljoen dollar per stuk bedragen. CCS is met een vloot van bijna 370 schepen met een draagvermogen van bijna 32 miljoen ton een van de grootste massagoedrederijen ter wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Cosco Shipping bestelt vloot bauxietcarriers bij Cosco Industry | NT

Cosco Shipping bestelt vloot bauxietcarriers bij Cosco Industry

uitbreiding

China Cosco Shipping (CCS) heeft met zusje Cosco Shipping Heavy Industry contracten getekend voor de bouw van acht bulkcarriers van 210.000 ton voor het transport van bauxiet, de grondstof van aluminium.

Het nieuwbouwprogramma is gebaseerd op een langlopende overeenkomst met de Aluminum Corporation of China (Chalco), net als als Cosco een staatsbedrijf. Die neemt dit jaar in het West-Afrikaanse land Guinee een nieuwe mijncomplex in gebruik, dat in de eerste fase zo’n twaalf miljoen ton bauxiet per jaar moet gaan produceren, het zogenoemde Boffa-project.

Optie

De Chinezen laten nu acht schepen bouwen, met een optie op nog twee, voor de aanvoer van het Afrikaanse bauxiet naar hun smelterijen in Shandong and Guangxi. Chalco heeft in Guinee een vijftienjarige mijnbouwvergunning, met een optie op verlenging met nog eens vijftien jaar.

Waarnemers verwachten dat China uiteindelijk mogelijk zo’n dertig schepen van dit type zal laten bouwen, dat ook wel te boek staat als newcastlemax. De bouwprijs van de bauxiet-carriers zou 54 miljoen dollar per stuk bedragen. CCS is met een vloot van bijna 370 schepen met een draagvermogen van bijna 32 miljoen ton een van de grootste massagoedrederijen ter wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement