Cosco koopt containerfabrieken en krijgt er een rechtszaak bij

schending patenten

Cosco heeft drie Chinese containerproducenten gekocht van Singamas. Daarvoor betaalt de rederij 565 miljoen dollar (505 miljoen euro). Tevens krijgt Cosco een rechtszaak aan de broek van een andere containerproducent: China International Marine Containers (CIMC).

Laatstgenoemde producent vindt namelijk dat Singamas een patent zou hebben geschonden. Het gaat om het fabriceren van containers van 53 voet, waarop CIMC het patent zou hebben. De producent neemt Singamas kwalijk dat ze soortgelijke containers op de markt heeft gebracht en verwijt Cosco dat ze die containers hebben gebruikt. Dat meldt vakblad Splash.

Schadevergoeding

CIMC wil van Singamas een schadevergoeding van 100 miljoen yuan (13,1 miljoen euro). De producent wil van Cosco nog eens een aanvullend bedrag van 3 miljoen yuan (bijna 4 ton). Tevens moeten beide aangeklaagde bedrijven stoppen met respectievelijk het produceren en gebruiken van de betreffende containers.

Saillant detail in het verhaal is dat Cosco een belang van 22% heeft in CIMC. Desondanks wil de containerproducent geld zien van de rederij. Daarvoor is het een zaak gestart bij de rechtbank in Qingdao.

De claim van CIMC kwam kort nadat bekend werd dat Cosco de drie fabrieken van Singamas heeft gekocht. Het gaat om Qidong Singamas Energy Equipment, Qingdao Pacific Container Co. en Ningbo Pacific Container Co. De drie producenten leveren jaarlijks 560.000 teu aan containers af.

PIL

Singamas was tot de deal voor 43% in handen van Pacific International Lines (PIL). De Singaporese rederij heeft echter een stevige schuldenlast. Volgens vakblad ShippingWatch moet het bedrijf voor het einde van het jaar 1 miljard dollar aflossen. De verkoop van de drie fabrieken zou PIL in staat moeten stellen aan die verplichtingen te voldoen.

Het Singaporese bedrijf wordt regelmatig genoemd als volgende prooi in de overnamejacht van grote containerrederijen; Volgens marktanalist Alphaliner zou de aankoop van de fabrieken een mogelijke voorbode zijn van een overnamedeal tussen Cosco en PIL. Laatstgenoemde heeft echter altijd volgehouden zelfstandig te willen blijven.

Cosco koopt containerfabrieken en krijgt er een rechtszaak bij | NT

Cosco koopt containerfabrieken en krijgt er een rechtszaak bij

schending patenten

Cosco heeft drie Chinese containerproducenten gekocht van Singamas. Daarvoor betaalt de rederij 565 miljoen dollar (505 miljoen euro). Tevens krijgt Cosco een rechtszaak aan de broek van een andere containerproducent: China International Marine Containers (CIMC).

Laatstgenoemde producent vindt namelijk dat Singamas een patent zou hebben geschonden. Het gaat om het fabriceren van containers van 53 voet, waarop CIMC het patent zou hebben. De producent neemt Singamas kwalijk dat ze soortgelijke containers op de markt heeft gebracht en verwijt Cosco dat ze die containers hebben gebruikt. Dat meldt vakblad Splash.

Schadevergoeding

CIMC wil van Singamas een schadevergoeding van 100 miljoen yuan (13,1 miljoen euro). De producent wil van Cosco nog eens een aanvullend bedrag van 3 miljoen yuan (bijna 4 ton). Tevens moeten beide aangeklaagde bedrijven stoppen met respectievelijk het produceren en gebruiken van de betreffende containers.

Saillant detail in het verhaal is dat Cosco een belang van 22% heeft in CIMC. Desondanks wil de containerproducent geld zien van de rederij. Daarvoor is het een zaak gestart bij de rechtbank in Qingdao.

De claim van CIMC kwam kort nadat bekend werd dat Cosco de drie fabrieken van Singamas heeft gekocht. Het gaat om Qidong Singamas Energy Equipment, Qingdao Pacific Container Co. en Ningbo Pacific Container Co. De drie producenten leveren jaarlijks 560.000 teu aan containers af.

PIL

Singamas was tot de deal voor 43% in handen van Pacific International Lines (PIL). De Singaporese rederij heeft echter een stevige schuldenlast. Volgens vakblad ShippingWatch moet het bedrijf voor het einde van het jaar 1 miljard dollar aflossen. De verkoop van de drie fabrieken zou PIL in staat moeten stellen aan die verplichtingen te voldoen.

Het Singaporese bedrijf wordt regelmatig genoemd als volgende prooi in de overnamejacht van grote containerrederijen; Volgens marktanalist Alphaliner zou de aankoop van de fabrieken een mogelijke voorbode zijn van een overnamedeal tussen Cosco en PIL. Laatstgenoemde heeft echter altijd volgehouden zelfstandig te willen blijven.