De voormalige eigenaar, het Indiase Uniworld Logistics Group (Bangalore), blijft via een ‘aanzienlijk minderheidsbelang’ betrokken bij het dochterbedrijf in Singapore en blijf daarmee een strategische partner van Lubbers in de offshore-markt. Dat hebben de bedrijven dinsdag bekendgemaakt.

Strategische herpositionering

De acquisitie in de Aziatische stadstaat is de eerste overname buiten de Europese landsgrenzen van Lubbers Logistics, nadat het bedrijf vorig jaar begon aan een strategische herpositionering op logistiek gebied en een verbreding naar andere marktsegmenten. Behalve de bestaande kernactiviteit in het Europees speciaal wegvervoer voor de gas- en oliesector (onder meer pijpleidingen), wil de logistieke specialist uit het Drentse Schoonebeek zich vooral meer richten op de mondiale offshoremarkt. Daarbij moet de bestaande specifieke kennis in het zwaar transport en multimodale vervoersoplossingen in Europa breder commercieel worden verzilverd via de bouw van een mondiaal verkoopnetwerk.

Het resultaat van deze strategische heroriëntatie was de vorming van een expeditiedivisie, Lubbers Global Freight. Vanuit Schiphol moet dat nieuwe bedrijfsonderdeel Lubbers Logistics mondiaal op de kaart zetten. Daarbij is de overname van Uniworld Logistics in Singapore het eerste wapenfeit van de Lubbers in de belangrijke Aziatische olie- en gasmarkt.

Volgens topman Ger Engelsman zal daarbij het bedrijf in de Aziatische stadstaat geheel worden geïntegreerd binnen deze nieuwe expeditiedivisie. Dat zal gebeuren onder de nieuwe merknaam Lubbers Uniworld Global Freight Singapore. Dit kantoor blijft daarbij ook de activiteiten van de oude moederholding in India vertegenwoordigen en blijft ook zorgen voor de logistieke samenwerking tussen de twee aandeelhouders. Uniworld Logistics is tevens met dertig vestigingen in zeven Aziatische landen een belangrijke partner voor de groeiambitie van Lubbers.

Kwetsbaar

De invulling van de mondiale activiteiten wilde Lubbers Logistics aanvankelijk hoofdzakelijk realiseren via samenwerking met partners, expediteurs en transportspecialisten. Eigen kantoren buiten Europa of acquisities werden vorig jaar niet uitgesloten, maar stonden niet hoog op de agenda.

Engelsman zei eerder dat de koerswijziging bij Lubbers Logistics hoofdzakelijk is ingegeven door de ontwikkelingen in de mondiale energiemarkt van de laatste jaren. ‘Ofschoon de bestaande energiemarkt tot 2040 nog wel blijft groeien, heeft de lage olieprijs van de laatste jaren laten zien dat wij in dit segment, waarin we tevens alleen actief zijn als wegtransporteur, erg kwetsbaar zijn. Daarnaast moeten wij als logistiek dienstverlener de marktontwikkelingen beter volgen. Vandaar de heroriëntatie.’

Lubbers Logistics, telt veertien vestiging in acht Europese landen (Verenigd Koninkrijk, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Italië, Roemenië en Turkije). Er werken voor het oude familiebedrijf momenteel 350 medewerkers. Het gespecialiseerd wagenpark bestaat uit 157 vrachtwagens en 260 trailers. JV

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement