China breidt verbod op open-loop scrubbers uit

Milieu

China breidt vanaf 2020 het verbod op open-loop scrubbers uit naar meer kustgebieden. Het land zet daarmee de ambitieuze mileu-eisen voor de scheepvaart door.

Dat meldt persbureau Reuters op basis van een conceptplan van de The China Maritime Safety Administration. Begin dit jaar voerde het land al een verbod in op open-loop scrubbers. Het verbod geldt in de Emission Control Area’s (ECA) van het land, zoals de Yangtze- en Xijiang-rivier, het Bohai-zeegebied en havens langs de kustlijn. Volgend jaar breidt dit uit naar het hele kustgebied.

De nieuwe regels gelden vanaf 1 januari, wanneer ook nieuwe wereldwijde zwavelregels van de IMO in werking treden. Dat betekent dat de brandstof waarop schepen varen, minder dan 0,5% zwavel mag bevatten. China gaat daarin nog verder en wil het toegestane zwavelgehalte in brandstoffen terugbrengen naar 0,1% in 2022. Dat maximum staat nu op de meeste plekken nog op 3,5%. Vanaf maart 2020 worden schepen met een zwavelgehalte van hoger dan 0,5% geweerd in de Chinese wateren.

Lozen

Reden voor de ban is dat open-loop scrubbers de zwaveluitstoot van de lucht naar de zee verplaatsen. Open systemen gebruiken zeewater om het zwavel uit de uitlaatgassen te wassen en lozen het vuile waswater terug in zee.

Het gebied waarin de open systemen gebruikt mogen worden, wordt alsmaar kleiner. Naast China verbieden ook Singapore, Duitsland, België en de Amerikaanse staten California en Massachusetts het lozen van scrubberwater (deels) in hun wateren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

China breidt verbod op open-loop scrubbers uit | NT

China breidt verbod op open-loop scrubbers uit

Milieu

China breidt vanaf 2020 het verbod op open-loop scrubbers uit naar meer kustgebieden. Het land zet daarmee de ambitieuze mileu-eisen voor de scheepvaart door.

Dat meldt persbureau Reuters op basis van een conceptplan van de The China Maritime Safety Administration. Begin dit jaar voerde het land al een verbod in op open-loop scrubbers. Het verbod geldt in de Emission Control Area’s (ECA) van het land, zoals de Yangtze- en Xijiang-rivier, het Bohai-zeegebied en havens langs de kustlijn. Volgend jaar breidt dit uit naar het hele kustgebied.

De nieuwe regels gelden vanaf 1 januari, wanneer ook nieuwe wereldwijde zwavelregels van de IMO in werking treden. Dat betekent dat de brandstof waarop schepen varen, minder dan 0,5% zwavel mag bevatten. China gaat daarin nog verder en wil het toegestane zwavelgehalte in brandstoffen terugbrengen naar 0,1% in 2022. Dat maximum staat nu op de meeste plekken nog op 3,5%. Vanaf maart 2020 worden schepen met een zwavelgehalte van hoger dan 0,5% geweerd in de Chinese wateren.

Lozen

Reden voor de ban is dat open-loop scrubbers de zwaveluitstoot van de lucht naar de zee verplaatsen. Open systemen gebruiken zeewater om het zwavel uit de uitlaatgassen te wassen en lozen het vuile waswater terug in zee.

Het gebied waarin de open systemen gebruikt mogen worden, wordt alsmaar kleiner. Naast China verbieden ook Singapore, Duitsland, België en de Amerikaanse staten California en Massachusetts het lozen van scrubberwater (deels) in hun wateren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement