Recordboete voor K Line vanwege kartelvorming autotransport

car carrier

K Line heeft opnieuw een boete gekregen voor illegale prijsafspraken in het ro/ro-vervoer. Deze keer krijgt de Japanse rederij van de Australische kartelwaakhond een forse geldstraf opgelegd. Het gaat om een bedrag van 34,5 miljoen Australische dollar (bijna 21 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers).

Dat is het hoogste bedrag dat Australische mededingingsautoriteit ooit heeft opgelegd voor illegale prijsafspraken. K Line heeft zich schuldig gemaakt aan kartelvorming, waarbij ook land- en sectorgenoot NYK was betrokken. Deze kreeg eerder al een boete van 25 miljoen Australische dollar.

Door de illegale prijsafspraken in de Australische regio hebben autoproducenten, waaronder Toyota, Nissan en Suzuki, tussen 2009 en 2012 te veel betaald voor vervoersdiensten. Daardoor hebben waarschijnlijk ook particulieren en transporteurs een te hoge prijs betaald voor de aanschaf van hun voertuigen.

Hogere boete

K Line had een veel hogere boete kunnen krijgen, van maximaal 100 miljoen Australische dollar. De Australische kartelwaakhond ACCC besloot echter een ‘korting’ te geven wegens goed gedrag. De rederij heeft volop medewerking verleend aan het onderzoek en heeft in een relatief vroeg stadium schuld bekend.

Het is de zoveelste boete die is opgelegd in een zaak van wereldwijde kartelvorming in het autotransport. Zo besloten eerder al autoriteiten in de Verenigde Staten, Europa en Mexico om fikse geldstraffen op te leggen aan de betrokken rederijen. Het gaat in totaal om vele honderden miljoenen euro’s.

Bij de grootschalige fraude zijn, naast K Line en NYK, tevens Wallenius Wilhelmsen, Eukor en CSAV beboet. Ook die derde grote Japanse rederij, MOL, was onderdeel van het wereldwijde kartel. Hoewel de zaak in Australië beperkt bleef tot de jaren 2009-2012, was in andere delen van de wereld veel langere tijd sprake van illegale activiteiten. In ieder geval vanaf februari 1997 zou al sprake zijn van kartelvorming in sommige regio’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Recordboete voor K Line vanwege kartelvorming autotransport | NT

Recordboete voor K Line vanwege kartelvorming autotransport

car carrier

K Line heeft opnieuw een boete gekregen voor illegale prijsafspraken in het ro/ro-vervoer. Deze keer krijgt de Japanse rederij van de Australische kartelwaakhond een forse geldstraf opgelegd. Het gaat om een bedrag van 34,5 miljoen Australische dollar (bijna 21 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers).

Dat is het hoogste bedrag dat Australische mededingingsautoriteit ooit heeft opgelegd voor illegale prijsafspraken. K Line heeft zich schuldig gemaakt aan kartelvorming, waarbij ook land- en sectorgenoot NYK was betrokken. Deze kreeg eerder al een boete van 25 miljoen Australische dollar.

Door de illegale prijsafspraken in de Australische regio hebben autoproducenten, waaronder Toyota, Nissan en Suzuki, tussen 2009 en 2012 te veel betaald voor vervoersdiensten. Daardoor hebben waarschijnlijk ook particulieren en transporteurs een te hoge prijs betaald voor de aanschaf van hun voertuigen.

Hogere boete

K Line had een veel hogere boete kunnen krijgen, van maximaal 100 miljoen Australische dollar. De Australische kartelwaakhond ACCC besloot echter een ‘korting’ te geven wegens goed gedrag. De rederij heeft volop medewerking verleend aan het onderzoek en heeft in een relatief vroeg stadium schuld bekend.

Het is de zoveelste boete die is opgelegd in een zaak van wereldwijde kartelvorming in het autotransport. Zo besloten eerder al autoriteiten in de Verenigde Staten, Europa en Mexico om fikse geldstraffen op te leggen aan de betrokken rederijen. Het gaat in totaal om vele honderden miljoenen euro’s.

Bij de grootschalige fraude zijn, naast K Line en NYK, tevens Wallenius Wilhelmsen, Eukor en CSAV beboet. Ook die derde grote Japanse rederij, MOL, was onderdeel van het wereldwijde kartel. Hoewel de zaak in Australië beperkt bleef tot de jaren 2009-2012, was in andere delen van de wereld veel langere tijd sprake van illegale activiteiten. In ieder geval vanaf februari 1997 zou al sprake zijn van kartelvorming in sommige regio’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement