Een kraan of ander heavy-lift materiaal nodig? Bedrijven als Crane Locator maken het kopen of huren ervan zo simpel als het (ver)kopen van een fiets op Marktplaats. Volgens Liebherr zullen die kranen dankzij big data in de toekomst ook nog een stuk efficiënter en groener zijn.

En mocht een producent met spoed verlegen zitten om een nieuw onderdeel, dan kan dat onderdeel straks als e-mail verzonden worden en on-demand worden geprint. Huisman Equipment gaat hierover vertellen tijdens de Project Cargo Summit op 11 en 12 september in Rotterdam; een tweedaagse, internationale conferentie en beurs voor de projectlading- en breakbulkindustrie in Rotterdam die door 1500 bezoekers uit 36 verschillende landen zal worden bezocht.

Blockchain

Ook in het transport zelf valt nog veel te winnen. Zo is G2 Ocean, volgens Dynamar de grootste breakbulkrederij ter wereld, ervan overtuigd dat de papieren vrachtbrief definitief verscheurd kan worden. De rederij voerde recent een proef met een blockchain-vrachtbrief uit. Die vermindert het aantal e-mails dusdanig dat het bedrijf onmiddellijk overstag is gegaan.

Dat digitalisering ook een functie heeft buiten de dagelijkse operaties blijkt uit het nieuwe, op blockchain gebaseerde investeringsfonds Shipfund van Shipping Company Groningen. Dat moet scheepsparticipaties aantrekkelijk maken voor de massa door de drempel te verlagen. Over al deze ontwikkelingen en meer gaat Project Cargo Summit 2019.

Schaalvergroting

Naast digitalisering zal er ook veel aandacht worden besteed aan de schaalvergroting in de energiesector. Die sector brengt namelijk steeds grotere logistieke uitdagingen met zich mee. Zo zijn havens, terminals en vervoerders naarstig op zoek naar oplossingen om de almaar groter wordende windturbines te vervoeren. Het prototype van GE’s nieuwe generatie turbines, de Haliade-X, is in juli aan de wereld getoond, heeft een capaciteit van 12 MW en weegt 713 ton.

Siemens Gamesa zal tijdens de conferentie vertellen hoe de offshore windmarkt zich volgens hen zal ontwikkelen en wat dat voor hun logistieke proces betekent. Port of Esbjerg, Kalmar en Wallenius Wilhelmsen hebben voor de havens en het watertransport al oplossingen bedacht, maar in het wegtransport zijn die mogelijk moeilijker te vinden. Daar spelen gewichts- en lengterestricties een grotere rol. Ter illustratie: de bladen voor GE’s nieuwe Haliade-X zijn maar liefst 107 meter lang.

Risico

Volgens de branchevereniging voor het zware wegtransport, ESTA, wordt de sector nu al getroffen door stroperige procedures van vergunningverstrekking. Het risico bestaat dat die door de steeds grotere onderdelen nog tijdrovender worden. Om dat op te lossen is er niet alleen een pan-Europese aanpak nodig, maar ook innovatie. Mogelijk kunnen de digitale rijbewijzen die de Duitse zwaartransport-alliantie Big Move dit jaar invoert, daarin een belangrijke eerste stap zijn.

Nieuwsblad Transport organiseert op 11 en 12 september de Project Cargo Summit. Kijk voor meer informatie, het volledige conferentie- en workshopprogramma en een overzicht van de meer dan 50 exposanten op www.projectcargosummit.com.