Volgens de Franse groep komt dat door het effect van nieuwe boekhoudregels (IFRS16) en een negatieve bijdrage van 41 miljoen dollar van het eind vorig jaar overgenomen Ceva Logistics. Toch is de containervervoerder blij met de nieuwe aanwinst. CMA CGM denkt op wat langere termijn de vruchten te kunnen plukken van ‘een minder volatiele en een meer diverse omgeving dan de maritieme sector’.

Opgaande lijn

Bijna alle andere kerncijfers lieten een opgaande lijn zien in het tweede kwartaal. De omzet steeg met bijna 35% tot 7,7 miljard dollar en het gecorrigeerde bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met een factor 4,4 tot 954 miljoen dollar. Dat is vooral te danken aan de nieuwe boekhoudregels en de toevoeging van Ceva. De vlootcapaciteit groeide met 5% tot 2,76 miljoen teu.

‘Dankzij alle genomen maatregelen heeft de groep er vertrouwen in dat de tweede helft van dit jaar wat beter zou moeten zijn dan de eerste.’ Het halfjaarbericht komt op een moment dat de Franse rederij zich in een uitgebreide herstructurering bevindt, zowel in de container- als in de logistieke sector.

Kostenbesparingen

Enkele maanden geleden verhoogde het bedrijf zijn doelstelling om kosten te besparen met 300 miljoen tot 1,5 miljard dollar op jaarbasis. Daarbij lijkt vooral de Singaporese dochterrederij APL het te moeten ontgelden. De voormalige APL-topman, Lars Kastrup, is inmiddels vervangen door Stéphane Courquin, die eerder verantwoordelijk was voor alle activiteiten van CMA CGM in de Golfregio en het Midden-Oosten

In het eerste kwartaal van dit jaar leed de groep 43 miljoen dollar verlies, tegen 77 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet in de eerste drie maanden van het jaar groeide met 2 miljard tot 7,4 miljard dollar, grotendeels als gevolg van de acquisitie van Ceva Logistics.