ING: lijnvaart tot 25% duurder door zwavelcap

tarieven

De aanstaande zwavelcap kan zorgen voor een stijging van de lijnvaarttarieven van zo’n 25%. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport dat ING donderdag publiceert.

Dat meldt het FD. Binnen de International Maritime Organization (IMO) is afgesproken dat zeeschepen met ingang van 2020 alleen nog laagzwavelige brandstof mogen gebruiken, die maximaal 0,5% zwavel uitstoot. Dat maximum ligt nu in de meeste gebieden nog op 3,5%.

Een andere optie is het laten installeren van scrubbers. Analisten verwachten dat het merendeel van de rederijen kiest voor de schonere brandstof. Deze ultra low sulphur fuel oil (ulfso) is al volop beschikbaar.

Duurder

De zwavelarme brandstof is echter wel aanmerkelijk duurder dan stookolie. De analisten Rico Luman en Timme Spakman van ING schatten het prijsverschil op 165 tot 300 dollar per ton. Exacte cijfers voor volgend jaar zijn volgens de onderzoekers nog niet voorhanden.

Bij het bepalen van de verwachte prijsstijging hebben Luman en Spakman gekeken naar het vervoer van een container van Rotterdam naar Shanghai, met een schip van 12.000 teu. Een rederij zou op deze route per teu 250 dollar extra kwijt zijn aan brandstof. Bij een tarief van 1000 euro per teu zou dit neerkomen op een stijging van 25%.

Kosten doorberekenen

De analisten wijzen er op dat niet duidelijk is of rederijen daadwerkelijk de kosten volledig doorberekenen aan de klant. Wel hebben vrijwel alle grote container carriers aangekondigd een zwaveltoeslag in te gaan voeren. Een aantal van hen heeft dit inmiddels al gedaan.

Veel rederijen kijken ook naar die andere optie: het installeren van scrubbers. In diverse schepen is deze rookgasreiniger al aangebracht. Meer schepen zullen nog volgen. Deze optie brengt uiteraard ook extra kosten met zich mee. Welke gevolgen dat heeft voor de tarieven is niet duidelijk.

ING: lijnvaart tot 25% duurder door zwavelcap | NT

ING: lijnvaart tot 25% duurder door zwavelcap

tarieven

De aanstaande zwavelcap kan zorgen voor een stijging van de lijnvaarttarieven van zo’n 25%. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport dat ING donderdag publiceert.

Dat meldt het FD. Binnen de International Maritime Organization (IMO) is afgesproken dat zeeschepen met ingang van 2020 alleen nog laagzwavelige brandstof mogen gebruiken, die maximaal 0,5% zwavel uitstoot. Dat maximum ligt nu in de meeste gebieden nog op 3,5%.

Een andere optie is het laten installeren van scrubbers. Analisten verwachten dat het merendeel van de rederijen kiest voor de schonere brandstof. Deze ultra low sulphur fuel oil (ulfso) is al volop beschikbaar.

Duurder

De zwavelarme brandstof is echter wel aanmerkelijk duurder dan stookolie. De analisten Rico Luman en Timme Spakman van ING schatten het prijsverschil op 165 tot 300 dollar per ton. Exacte cijfers voor volgend jaar zijn volgens de onderzoekers nog niet voorhanden.

Bij het bepalen van de verwachte prijsstijging hebben Luman en Spakman gekeken naar het vervoer van een container van Rotterdam naar Shanghai, met een schip van 12.000 teu. Een rederij zou op deze route per teu 250 dollar extra kwijt zijn aan brandstof. Bij een tarief van 1000 euro per teu zou dit neerkomen op een stijging van 25%.

Kosten doorberekenen

De analisten wijzen er op dat niet duidelijk is of rederijen daadwerkelijk de kosten volledig doorberekenen aan de klant. Wel hebben vrijwel alle grote container carriers aangekondigd een zwaveltoeslag in te gaan voeren. Een aantal van hen heeft dit inmiddels al gedaan.

Veel rederijen kijken ook naar die andere optie: het installeren van scrubbers. In diverse schepen is deze rookgasreiniger al aangebracht. Meer schepen zullen nog volgen. Deze optie brengt uiteraard ook extra kosten met zich mee. Welke gevolgen dat heeft voor de tarieven is niet duidelijk.