Drewry: ‘Zwavelcap drukt groei containermarkt’

Prognose

De nieuwe zwavelrichtlijn die per 1 januari 2020 ingaat, drukt dit jaar de groei van de containermarkt. Dat voorspelt consultancybureau Drewry, dat zijn groeiprognose voor 2019 naar beneden heeft bijgesteld.

De containermarkt wordt in de nabije toekomst geconfronteerd met steeds meer onzekerheden. ‘De risico’s die de groei van de markt drukken, lijken met de dag toe te nemen’, zegt Simon Heaney, senior manager van het containeronderzoek van Drewry.

Deze vooruitzichten hebben ertoe geleid dat het bureau zijn groeiprognose van de wereldwijde containeroverslag voor dit jaar heeft verlaagd van 3 naar 2,6%.

11 miljard dollar

Heany wijst in zijn onderzoek in het bijzonder op de aankomende zwavelregelgeving, die vanaf 1 januari 2020 met zich meebrengt dat schepen niet langer mogen varen op brandstof met een zwavelgehalte van meer dan 0,5%.

Als gevolg daarvan verwacht het onderzoeksbureau dat containerrederijen tot 11 miljard dollar extra aan brandstofkosten kwijt zijn. Hoe disruptief dit zal zijn voor de markt, zal afhangen in hoeverre rederijen de extra kosten kunnen doorberekenen aan hun klanten.

Drewry: ‘Zwavelcap drukt groei containermarkt’ | NT

Drewry: ‘Zwavelcap drukt groei containermarkt’

Prognose

De nieuwe zwavelrichtlijn die per 1 januari 2020 ingaat, drukt dit jaar de groei van de containermarkt. Dat voorspelt consultancybureau Drewry, dat zijn groeiprognose voor 2019 naar beneden heeft bijgesteld.

De containermarkt wordt in de nabije toekomst geconfronteerd met steeds meer onzekerheden. ‘De risico’s die de groei van de markt drukken, lijken met de dag toe te nemen’, zegt Simon Heaney, senior manager van het containeronderzoek van Drewry.

Deze vooruitzichten hebben ertoe geleid dat het bureau zijn groeiprognose van de wereldwijde containeroverslag voor dit jaar heeft verlaagd van 3 naar 2,6%.

11 miljard dollar

Heany wijst in zijn onderzoek in het bijzonder op de aankomende zwavelregelgeving, die vanaf 1 januari 2020 met zich meebrengt dat schepen niet langer mogen varen op brandstof met een zwavelgehalte van meer dan 0,5%.

Als gevolg daarvan verwacht het onderzoeksbureau dat containerrederijen tot 11 miljard dollar extra aan brandstofkosten kwijt zijn. Hoe disruptief dit zal zijn voor de markt, zal afhangen in hoeverre rederijen de extra kosten kunnen doorberekenen aan hun klanten.