‘Minister kan zuidelijke vaarroute boven Wadden niet sluiten’

msc zoe

Nederland kan niet zomaar de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden sluiten voor containerschepen. Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) weten via een woordvoerder, na vragen van Nieuwsblad Transport. Regeringspartijen ChristenUnie (CU) en D66 pleiten voor een dergelijk verbod om een toekomstige milieuramp, zoals met ‘MSC Zoe’, te voorkomen.

bron: Kustwacht
Foto: Kustwacht

In de nacht van 1 op 2 januari dit jaar sloegen er 342 containers overboord toen de ‘MSC Zoe’ over de zuidelijke vaarroute boven de Wadden voer. Een groot deel daarvan spoelde aan op de eilanden met enorme (milieu)schade als gevolg.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV) doet onderzoek naar het ongeluk met het containerschip. Begin deze maand waarschuwde de organisatie dat grote schepen gevaar lopen als ze de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden nemen.

Veel rederijen gebruiken deze route omdat het korter is en dus voor hen economisch gunstiger dan de noordelijker gelegen route. Op dit moment krijgen grote containerschepen wel aanwijzingen van de kustwacht, maar is het niet verboden om deze route te kiezen.

Noodwet

Daar moet volgens D66 en CU een einde aan komen. De regeringspartijen willen dat de minister via noodwet grote containerschepen verbiedt om nog langer van deze route gebruik te maken. De economische belangen gaan boven de veiligheid, zo stellen D66 en CU. Het stormseizoen is nu begonnen en op dit moment bestaat dagelijks de dreiging van een ecologische ramp op deze drukbevaren route, waarschuwen zij.

Navraag bij het ministerie blijkt dat deze oproep kant noch wal raakt. De minister is namelijk helemaal niet bij machte om een dergelijke maatregel in te voeren. Dit druist volgens een woordvoerder tegen internationale zeewetgeving in.

IMO

‘Als een land scheepvaartroutes wil veranderen, moet je daarvoor aankloppen bij het IMO’, aldus de zegsman. Nederland moet daarvoor eerst een aanvraag doen bij de maritieme organisatie. Vervolgens moeten alle aangesloten lidstaten zich erover buigen, alvorens de IMO een definitief besluit neemt.

Of de minister voornemens is om een dergelijk verzoek bij de IMO in te dienen, kan de woordvoerder nog niet zeggen. ‘De conclusies van het onderzoek van de OvV gelden daarbij als mogelijke onderbouwing.’ Naar verwachting maakt de veiligheidsorganisatie begin 2020 zijn bevindingen bekend.

Dinsdagavond wordt er in de Tweede Kamer verder gedebatteerd over de containerramp.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Minister kan zuidelijke vaarroute boven Wadden niet sluiten’ | NT

‘Minister kan zuidelijke vaarroute boven Wadden niet sluiten’

msc zoe

Nederland kan niet zomaar de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden sluiten voor containerschepen. Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) weten via een woordvoerder, na vragen van Nieuwsblad Transport. Regeringspartijen ChristenUnie (CU) en D66 pleiten voor een dergelijk verbod om een toekomstige milieuramp, zoals met ‘MSC Zoe’, te voorkomen.

bron: Kustwacht
Foto: Kustwacht

In de nacht van 1 op 2 januari dit jaar sloegen er 342 containers overboord toen de ‘MSC Zoe’ over de zuidelijke vaarroute boven de Wadden voer. Een groot deel daarvan spoelde aan op de eilanden met enorme (milieu)schade als gevolg.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV) doet onderzoek naar het ongeluk met het containerschip. Begin deze maand waarschuwde de organisatie dat grote schepen gevaar lopen als ze de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden nemen.

Veel rederijen gebruiken deze route omdat het korter is en dus voor hen economisch gunstiger dan de noordelijker gelegen route. Op dit moment krijgen grote containerschepen wel aanwijzingen van de kustwacht, maar is het niet verboden om deze route te kiezen.

Noodwet

Daar moet volgens D66 en CU een einde aan komen. De regeringspartijen willen dat de minister via noodwet grote containerschepen verbiedt om nog langer van deze route gebruik te maken. De economische belangen gaan boven de veiligheid, zo stellen D66 en CU. Het stormseizoen is nu begonnen en op dit moment bestaat dagelijks de dreiging van een ecologische ramp op deze drukbevaren route, waarschuwen zij.

Navraag bij het ministerie blijkt dat deze oproep kant noch wal raakt. De minister is namelijk helemaal niet bij machte om een dergelijke maatregel in te voeren. Dit druist volgens een woordvoerder tegen internationale zeewetgeving in.

IMO

‘Als een land scheepvaartroutes wil veranderen, moet je daarvoor aankloppen bij het IMO’, aldus de zegsman. Nederland moet daarvoor eerst een aanvraag doen bij de maritieme organisatie. Vervolgens moeten alle aangesloten lidstaten zich erover buigen, alvorens de IMO een definitief besluit neemt.

Of de minister voornemens is om een dergelijk verzoek bij de IMO in te dienen, kan de woordvoerder nog niet zeggen. ‘De conclusies van het onderzoek van de OvV gelden daarbij als mogelijke onderbouwing.’ Naar verwachting maakt de veiligheidsorganisatie begin 2020 zijn bevindingen bekend.

Dinsdagavond wordt er in de Tweede Kamer verder gedebatteerd over de containerramp.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement