Maar het kan ook gewoon een dom ongeluk zijn. Dat was zeer waarschijnlijk het geval met de ‘Zoya1’, een oude Panamese olietanker van 300.000 ton, die al minstens twee jaar voor de kust van Sharjah voor anker ligt. Daar zouden allerlei financiële en juridische problemen, inclusief gedoe over onbetaalde gages, aan ten grondslag liggen.

Hoe dan ook, de Amerikaanse president kan niet gelinkt worden aan deze brand, constateerde Mikhail Voytenko olijk. Deze voormalige Russische stuurman beheert de maritieme ‘rampensite’ Maritime Bulletin, die gevoed wordt door een legertje, veelal varende, informanten. Wat cynisch voegde hij eraan toe dat de scheepsbrand ook niet toe te schrijven is aan klimaatverandering, gendergelijkheid en of het groeiende populisme.

Voytenko is naar eigen zeggen Rusland ontvlucht, nadat hij in 2009 de ‘Arctic Sea’-affaire had onthuld. Dat was een coaster die met een lading hout uit Finland naar Algerije vertrok, maar van de radar verdween en daar nooit aankwam. In plaats daarvan werd het weken later nota bene door de Russische marine bij de Kaapverdische Eilanden in beslag genomen. Wat er echt is gebeurd, bleef een mysterie en de verhalen over piraterij en wapensmokkel waren niet van de lucht.

Voytenko heeft zijn sporen als maritiem verslaggever dus wel verdiend, maar af en toe lijkt hij behoorlijk uit de bocht te vliegen. Zo heeft hij geen goed woord over voor de IMO, die uit zou zijn op vernietiging van de scheepvaart. Volgens hem behandelt de VN-club schepen als ware het ‘death stars’ uit de Star Wars-films: wapens die complete planeten kunnen opblazen. Bij de scheepvaart maken de planeten in zijn visie plaats voor invasieve soorten en dieren die door scheepsschroeven worden vermalen. Kortom de IMO is een parasitaire organisatie, ‘die slechts kan eten en zichzelf vermenigvuldigen’. Tsja.