‘Maersk is een totaal ander bedrijf dan vijf jaar geleden’

Digitalisering

Een verbreding van de bedrijfsactiviteiten en een digitale transformatie hebben ervoor gezorgd dat Maersk vandaag de dag een totaal andere organisatie is dan pakweg een jaar of vijf geleden. Dat zegt Daniel Mast, hoofd innovatie van de divisie Logistics and Services van de Deense containergigant. ‘Wij zijn veel diverser geworden.’

Deze donderdag zit hij in een panel van deskundigen bij het Logistics CIO Forum Europe 2020 van persbureau Reuters in Amsterdam. In aanloop naar de tweedaagse bijeenkomst in de hoofdstad kreeg Nieuwsblad Transport het aanbod om op het kantoor van APMT aan de Turfmarkt in Den Haag, min of meer verscholen tussen de Albert Heijn en de Action, te praten met de man die op het gebied van innovatie de strategie uitzet voor de grootste container carrier ter wereld.

Na de schuifdeur, roltrap en glazen toegangspoortjes wacht de lobby die volledig wordt omringd door vijf etages aan raampartijen. Verdekt tussen het groen staan luie stoelen op de keurig schone vloerbedekking. Mast, netjes in een donkergrijs pak gestoken en een wit blauw geblokt overhemd zonder stropdas, laat niet lang op zich wachten. Vanwege de coronarichtlijn twijfelt hij of er handen geschud dienen te worden. Maar na een akkoord van de verslaggever volgt er een ferme doch vriendelijke handdruk en begeleidt hij ons via het trappenhuis naar een van de kantoren op de eerste etage.

Groene ambities

De afdeling van Mast richt zich met name op drie aandachtsgebieden: prototyping, talentscouting en observeren (en voorspellen) van de markt. ‘Klanten willen continu op de hoogte gehouden worden van belangrijke trends binnen onze industrie en willen van Maersk weten of de strategieën voor hun logistiek daarbij aansluiten,’ vertelt Mast.

Momenteel zijn er volgens de chef innovatie twee hot topics die bij bedrijven in de hele logistieke keten hoog op de agenda staan. Sustainability, oftewel verduurzaming, is er daar een van. ‘Waar dat tot een paar jaar geleden voor de bühne was, komen bedrijven nu, al dan niet onder druk van regelgevende instanties zoals de IMO, zelf met groene ambities. Je ziet dat de markt er steeds meer om vraagt en bereid is ervoor te betalen.’

Daniel Mast (tekst loopt door onder foto).

‘Een andere trend die die alsmaar groter gaat worden is supply chain resilience, dus de weerbaarheid van de supply chain’, vervolgt Mast. ‘Met de huidige coronacrisis zijn er veel bedrijven die zich waarschijnlijk aan het beseffen zijn dat ze toch wel erg afhankelijk zijn van één sourcing market, namelijk China, waar alle spullen vandaan moeten komen. Die zullen toch moeten kijken hoe ze bepaalde zaken in de supply chain kunnen inbouwen om beter te kunnen inspelen op dergelijke crises.’

Zwakke start

A.P. Møller-Maersk verwacht een ‘zwakke start van het jaar’ als gevolg van de Chinese coronacrisis. Topman Søren Skou zei onlangs in het verslag over het laatste kwartaal dat de crisis ‘de zichtbaarheid heeft verlaagd op wat we kunnen verwachten’. Kijkend naar de enorme impact van de virusuitbraak, trachten de Denen vanzelfsprekend hun supply chain eveneens zo weerbaar mogelijk te maken op wat er komen gaat.

‘Resilience is een topic waar bedrijven in het algemeen kritisch naar kijken: kunnen we wat meer spreiden of decentraliseren wellicht? Daar zijn we als Maersk natuurlijk ook mee bezig’, legt Mast uit. ‘In China lijkt het nu mondjesmaat weer wat beter te gaan. Als de boel straks weer aantrekt krijg je in plaats van een sterke daling, een enorme vraag naar schepen en containers. Daar moet je goed op voorbereid zijn.’

De wat Mast omschrijft als de zogeheten ‘stay ahead-strategie’ van Maersk sluit hier naadloos bij aan. Op de troepen vooruit blijven lopen luidt het credo, onder meer door flink te investeren in digitalisering en technologie. ‘Dan praten we over honderden miljoenen extra die er worden geïnvesteerd. Ook is er gekozen om meer te insourcen, omdat we ook beseffen dat een goede informatievoorziening cruciaal is voor het succes van dit bedrijf en voor onze strategie in zijn algemeenheid.’

Waar volgens Mast een enorme vraag naar is bij klanten, zijn de zogenoemde forecasting tools, die helpen bij de optimalisatie van de logistieke keten. Dat begint al bij het inladen van containers. Maersk beschikt over software die middels kunstmatige intelligentie op voorhand kan berekenen hoe je een container zo efficiënt mogelijk indeelt. ‘Dat gebeurde voorheen via Excel en duurde acht uur. Met de container consolidation tool hebben we dat teruggebracht naar tien minuten.’

3D-printen

De lading kan vervolgens in slimme containers weer in de gaten gehouden worden via het Remote Container Management (RCM)-platform, waar 270.000 reefercontainers van Maersk op zijn aangesloten. Via het digitale kanaal worden klanten onder meer op de hoogte gehouden van de temperatuur van de containers, de luchtkwaliteit en de tijdlijn van de reis. Door gebruik te maken van ‘big data’ zal het systeem op den duur in staat zijn om voorspellingen te doen van potentiële ladingschade en de klant adviezen geven hoe dat te voorkomen.

De supply chain-simulator is een door Maersk gebouwde tool die ‘what-if-scenario’s’ na kan bootsen, vertelt Mast. ‘Als er bij wijze van spreken een grote virusuitbraak is en alle havens in een bepaald gedeelte van de wereld liggen plat, wat dan? In plaats van in real life met je logistieke keten te gaan experimenteren, is het raadzaam om eerst een aantal scenario’s digitaal te reproduceren, naast elkaar te leggen en dan de meest gunstige eruit te pikken.’

Op de lange termijn gaat 3D-printen zorgen voor disruptie in de supply chain, voorspelt Mast. ‘Als het aankomt op massaproductie laat de technologie nu nog te wensen over. Maar geef het nog vijf of tien jaar en we gaan hele andere logistieke ketens zien. In plaats van goederen uit een land te importeren zou je lokaal of regionaal producten kunnen gaan printen. In het meest extreme scenario kun je je afvragen of we die al die schepen straks nog wel nodig hebben.’

Wat dat betreft is het volgens Mast een goede zet dat Maersk de afgelopen jaren haar horizon heeft verbreed door onder meer in te zetten op overnames in de logistieke sector op land. ‘Je ziet nu een heel ander bedrijf dan vijf jaar geleden. Destijds stond Shipping altijd op de voorgrond. Dat beeld is behoorlijk aan het kantelen, omdat er nu vanuit de end-to-end-keten wordt geredeneerd. Wil Maersk het vertrouwen van de klant blijven krijgen, is het belangrijk om diverser te worden.’

‘Maersk is een totaal ander bedrijf dan vijf jaar geleden’ | NT

‘Maersk is een totaal ander bedrijf dan vijf jaar geleden’

Digitalisering

Een verbreding van de bedrijfsactiviteiten en een digitale transformatie hebben ervoor gezorgd dat Maersk vandaag de dag een totaal andere organisatie is dan pakweg een jaar of vijf geleden. Dat zegt Daniel Mast, hoofd innovatie van de divisie Logistics and Services van de Deense containergigant. ‘Wij zijn veel diverser geworden.’

Deze donderdag zit hij in een panel van deskundigen bij het Logistics CIO Forum Europe 2020 van persbureau Reuters in Amsterdam. In aanloop naar de tweedaagse bijeenkomst in de hoofdstad kreeg Nieuwsblad Transport het aanbod om op het kantoor van APMT aan de Turfmarkt in Den Haag, min of meer verscholen tussen de Albert Heijn en de Action, te praten met de man die op het gebied van innovatie de strategie uitzet voor de grootste container carrier ter wereld.

Na de schuifdeur, roltrap en glazen toegangspoortjes wacht de lobby die volledig wordt omringd door vijf etages aan raampartijen. Verdekt tussen het groen staan luie stoelen op de keurig schone vloerbedekking. Mast, netjes in een donkergrijs pak gestoken en een wit blauw geblokt overhemd zonder stropdas, laat niet lang op zich wachten. Vanwege de coronarichtlijn twijfelt hij of er handen geschud dienen te worden. Maar na een akkoord van de verslaggever volgt er een ferme doch vriendelijke handdruk en begeleidt hij ons via het trappenhuis naar een van de kantoren op de eerste etage.

Groene ambities

De afdeling van Mast richt zich met name op drie aandachtsgebieden: prototyping, talentscouting en observeren (en voorspellen) van de markt. ‘Klanten willen continu op de hoogte gehouden worden van belangrijke trends binnen onze industrie en willen van Maersk weten of de strategieën voor hun logistiek daarbij aansluiten,’ vertelt Mast.

Momenteel zijn er volgens de chef innovatie twee hot topics die bij bedrijven in de hele logistieke keten hoog op de agenda staan. Sustainability, oftewel verduurzaming, is er daar een van. ‘Waar dat tot een paar jaar geleden voor de bühne was, komen bedrijven nu, al dan niet onder druk van regelgevende instanties zoals de IMO, zelf met groene ambities. Je ziet dat de markt er steeds meer om vraagt en bereid is ervoor te betalen.’

Daniel Mast (tekst loopt door onder foto).

‘Een andere trend die die alsmaar groter gaat worden is supply chain resilience, dus de weerbaarheid van de supply chain’, vervolgt Mast. ‘Met de huidige coronacrisis zijn er veel bedrijven die zich waarschijnlijk aan het beseffen zijn dat ze toch wel erg afhankelijk zijn van één sourcing market, namelijk China, waar alle spullen vandaan moeten komen. Die zullen toch moeten kijken hoe ze bepaalde zaken in de supply chain kunnen inbouwen om beter te kunnen inspelen op dergelijke crises.’

Zwakke start

A.P. Møller-Maersk verwacht een ‘zwakke start van het jaar’ als gevolg van de Chinese coronacrisis. Topman Søren Skou zei onlangs in het verslag over het laatste kwartaal dat de crisis ‘de zichtbaarheid heeft verlaagd op wat we kunnen verwachten’. Kijkend naar de enorme impact van de virusuitbraak, trachten de Denen vanzelfsprekend hun supply chain eveneens zo weerbaar mogelijk te maken op wat er komen gaat.

‘Resilience is een topic waar bedrijven in het algemeen kritisch naar kijken: kunnen we wat meer spreiden of decentraliseren wellicht? Daar zijn we als Maersk natuurlijk ook mee bezig’, legt Mast uit. ‘In China lijkt het nu mondjesmaat weer wat beter te gaan. Als de boel straks weer aantrekt krijg je in plaats van een sterke daling, een enorme vraag naar schepen en containers. Daar moet je goed op voorbereid zijn.’

De wat Mast omschrijft als de zogeheten ‘stay ahead-strategie’ van Maersk sluit hier naadloos bij aan. Op de troepen vooruit blijven lopen luidt het credo, onder meer door flink te investeren in digitalisering en technologie. ‘Dan praten we over honderden miljoenen extra die er worden geïnvesteerd. Ook is er gekozen om meer te insourcen, omdat we ook beseffen dat een goede informatievoorziening cruciaal is voor het succes van dit bedrijf en voor onze strategie in zijn algemeenheid.’

Waar volgens Mast een enorme vraag naar is bij klanten, zijn de zogenoemde forecasting tools, die helpen bij de optimalisatie van de logistieke keten. Dat begint al bij het inladen van containers. Maersk beschikt over software die middels kunstmatige intelligentie op voorhand kan berekenen hoe je een container zo efficiënt mogelijk indeelt. ‘Dat gebeurde voorheen via Excel en duurde acht uur. Met de container consolidation tool hebben we dat teruggebracht naar tien minuten.’

3D-printen

De lading kan vervolgens in slimme containers weer in de gaten gehouden worden via het Remote Container Management (RCM)-platform, waar 270.000 reefercontainers van Maersk op zijn aangesloten. Via het digitale kanaal worden klanten onder meer op de hoogte gehouden van de temperatuur van de containers, de luchtkwaliteit en de tijdlijn van de reis. Door gebruik te maken van ‘big data’ zal het systeem op den duur in staat zijn om voorspellingen te doen van potentiële ladingschade en de klant adviezen geven hoe dat te voorkomen.

De supply chain-simulator is een door Maersk gebouwde tool die ‘what-if-scenario’s’ na kan bootsen, vertelt Mast. ‘Als er bij wijze van spreken een grote virusuitbraak is en alle havens in een bepaald gedeelte van de wereld liggen plat, wat dan? In plaats van in real life met je logistieke keten te gaan experimenteren, is het raadzaam om eerst een aantal scenario’s digitaal te reproduceren, naast elkaar te leggen en dan de meest gunstige eruit te pikken.’

Op de lange termijn gaat 3D-printen zorgen voor disruptie in de supply chain, voorspelt Mast. ‘Als het aankomt op massaproductie laat de technologie nu nog te wensen over. Maar geef het nog vijf of tien jaar en we gaan hele andere logistieke ketens zien. In plaats van goederen uit een land te importeren zou je lokaal of regionaal producten kunnen gaan printen. In het meest extreme scenario kun je je afvragen of we die al die schepen straks nog wel nodig hebben.’

Wat dat betreft is het volgens Mast een goede zet dat Maersk de afgelopen jaren haar horizon heeft verbreed door onder meer in te zetten op overnames in de logistieke sector op land. ‘Je ziet nu een heel ander bedrijf dan vijf jaar geleden. Destijds stond Shipping altijd op de voorgrond. Dat beeld is behoorlijk aan het kantelen, omdat er nu vanuit de end-to-end-keten wordt geredeneerd. Wil Maersk het vertrouwen van de klant blijven krijgen, is het belangrijk om diverser te worden.’