De marine geeft verder geen details, zoals de mate waarin het schip schuiner in het water is komen te liggen en de vraag of dat gevolgen heeft voor de constructie van de 340 meter lange ertscarrier. Die werd eind februari kort na vertrek uit de haven Ponta da Madeira door de kapitein op een zandbank gezet, nadat het schip slagzij begon te maken.

Bergers zijn al weken bezig om de ongeveer 3500 ton stookolie en 140 ton gasolie uit het schip te krijgen. Eind vorige week stond de teller op bijna 1200 ton. Hoe lang die operatie nog in beslag gaat nemen, is onduidelijk. Het schip, eigendom van het Koreaanse Polaris, heeft bijna 300.000 ton ijzererts aan boord.

Geen kans op breken

Volgens Polaris is de enorme massa van de ‘Stellar Banner’ gelijkmatig over de zandbank verdeeld en vertoont de romp ‘geen specifieke spanningspunten, zodat er geen kans op breken zou zijn. Het schip ligt zo’n honderd kilometer ten noordoosten van de ertshaven Ponta da Madeira van mijnbouwreus Vale.

Vale, die ook de charteraar van de ertscarrier is, had aanvankelijk de hulp ingeroepen van oliemaatschappij Petrobras om oliebestrijdingsvaartuigen in te zetten. Op luchtfoto’s van de Braziliaanse marine waren vlekken op het water te zien, die leken te wijzen op olievervuiling. Of er daadwerkelijk olie uit het schip is gelekt, is niet bekend.