In een document dat is ingezien door Lloyd’s List zegt het bedrijf ‘dat het geld dat we op de bank hebben, slechts voor enkele weken toereikend is, tenzij we drastische maatregelen nemen om onszelf nu te redden. Als we niet op korte termijn overleven, is er geen lange termijn.’

Loonsverlagingen

Het bedrijf heeft eerder een pakket vergaande voorstellen op tafel gelegd. Dat omvat onder meer loonsverlagingen, vervanging van Britse door buitenlandse zeevarenden, no-strike-clausules, wettelijk ontslag, verlaging van de ziekteverlofregeling, schrappen van voordelen voor anciënniteit en beperkingen van het verlof.

Dat is slecht gevallen bij de transportvakbond RMT. Die beschuldigt het moederbedrijf DP World ervan de coronacrisis aan te grijpen om veranderingen door te voeren die het toch al wilde doorvoeren.

De bond wil dat de regering ingrijpt om banen en stageplaatsen van Britse zeevarenden veilig te stellen. RMT wijst erop dat DP World deze maand 332 miljoen dollar aan zijn aandeelhouders uitkeert: ‘Meer dan genoeg om P&O Ferries te steunen’.

Ondersteuning

De ferryrederij zegt dat er hard aan gewerkt wordt om voor ruim 250 miljoen pond ondersteuning te krijgen om banen en de levensvatbaarheid van het bedrijf te garanderen, zodat het vervoer van vitale goederen door kan gaan.

Het is overigens nog onduidelijk of de zeevarenden die via P&O Ferries (Jersey) in dienst zijn, ook vallen onder de regeringssteun van 80% van de loonkosten voor door de coronacrisis getroffen bedrijven.