Hapag-Lloyd wil ondanks crisis blijven vergroenen

Verduurzaming

Hapag-Lloyd heeft in 2019 flinke stappen gezet om haar vloot te vergroenen. En ondanks de coronacrisis wil de containerrederij deze koers in 2020 blijven voortzetten. Dat staat in het duurzaamheidsrapport dat het concern donderdag heeft gepubliceerd.

Naar eigen zeggen heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om de CO2-emissies drastisch te verminderen. En dat is gelukt. ‘In vergelijking met het referentiejaar 2008 zijn we erin geslaagd onze specifieke CO2-uitstoot – dus CO2-uitstoot per teu/kilometer – met 50% te verminderen’, staat in het rapport.

Een ander belangrijk streven was om de vloot van Hapag afgelopen jaar klaar te maken voor de in 2020 in werking tredende zwavelrichtlijn, die scheepseigenaren verplicht om brandstoffen met maximaal 0,5% zwavel te verstoken. Inmiddels draait ongeveer 95% van de schepen van de Hamburgse rederij op laagzwavelige stookolie, goed voor 70% minder uitstoot van zwaveloxiden, aldus het bedrijf.

Containerschip op lng

Hoewel de coronacrisis er genadeloos inhakt bij Hapag-Lloyd is het bedrijf niet van plan zijn groene ambities in 2020 terzijde te schuiven. Zo zet de rederij in op meer CO2-reductie door onder meer een groot containerschip op lng te laten varen. Het gaat dan specifiek om de ‘Sajir’ (14.500 teu) die in het vierde kwartaal van dit jaar klaar is voor gebruik. Daarnaast kijkt het bedrijf naar andere alternatieve, duurzame biobrandstoffen.

‘Duurzaamheid is meer een marathon dan een sprint van honderd meter. Daarom blijft het onderwerp op de strategische agenda voor de lange termijn staan en krijgt het hoge prioriteit. Ook in 2020, wat voor ons allemaal een ongebruikelijk jaar is’, aldus ceo Rolf Habben Jansen.

Hapag-Lloyd wil ondanks crisis blijven vergroenen | NT

Hapag-Lloyd wil ondanks crisis blijven vergroenen

Verduurzaming

Hapag-Lloyd heeft in 2019 flinke stappen gezet om haar vloot te vergroenen. En ondanks de coronacrisis wil de containerrederij deze koers in 2020 blijven voortzetten. Dat staat in het duurzaamheidsrapport dat het concern donderdag heeft gepubliceerd.

Naar eigen zeggen heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om de CO2-emissies drastisch te verminderen. En dat is gelukt. ‘In vergelijking met het referentiejaar 2008 zijn we erin geslaagd onze specifieke CO2-uitstoot – dus CO2-uitstoot per teu/kilometer – met 50% te verminderen’, staat in het rapport.

Een ander belangrijk streven was om de vloot van Hapag afgelopen jaar klaar te maken voor de in 2020 in werking tredende zwavelrichtlijn, die scheepseigenaren verplicht om brandstoffen met maximaal 0,5% zwavel te verstoken. Inmiddels draait ongeveer 95% van de schepen van de Hamburgse rederij op laagzwavelige stookolie, goed voor 70% minder uitstoot van zwaveloxiden, aldus het bedrijf.

Containerschip op lng

Hoewel de coronacrisis er genadeloos inhakt bij Hapag-Lloyd is het bedrijf niet van plan zijn groene ambities in 2020 terzijde te schuiven. Zo zet de rederij in op meer CO2-reductie door onder meer een groot containerschip op lng te laten varen. Het gaat dan specifiek om de ‘Sajir’ (14.500 teu) die in het vierde kwartaal van dit jaar klaar is voor gebruik. Daarnaast kijkt het bedrijf naar andere alternatieve, duurzame biobrandstoffen.

‘Duurzaamheid is meer een marathon dan een sprint van honderd meter. Daarom blijft het onderwerp op de strategische agenda voor de lange termijn staan en krijgt het hoge prioriteit. Ook in 2020, wat voor ons allemaal een ongebruikelijk jaar is’, aldus ceo Rolf Habben Jansen.