Eerder dit jaar werd bekend dat de Duitse rederij van plan was om zes megaschepen van 23.000 teu te laten bouwen. Daarmee haakte Hapag aan bij de keuze van andere grote containerrederijen om met grotere schepen te gaan werken.

Voorlopig zien de Duitsers hier toch van af. ‘We zullen de grote schepen vroeg of laat nodig hebben, maar niemand hoeft in de komende weken een dergelijke order te verwachten’, aldus Habben Jansen tegen DVZ.

Diverse consultancybureaus hebben al voorspeld dat het mondiale containervolume dit jaar flink daalt. Hapag haalt in dit verband een onderzoek aan van Clarksons, waarin een krimp van 4,9% wordt voorspeld voor dit jaar. Volgend jaar zou echter weer sprake zijn van een stijging van 4,8%.

Blank sailings

De afgelopen weken besloten veel containerrederijen om afvaarten te schrappen. Ook The Alliance, de alliantie waar Hapag-Lloyd deel van uitmaakt, zette in de voorbije periode het mes in het vaarschema voor het eerste en het tweede kwartaal.

Hebben Jansen verwacht dat het schrappen van afvaarten ook in het derde kwartaal in zekere mate doorzet. Daarbij hoopt de topman dat hij de frequentie van de diensten kan verlagen, in plaats van ze volledig te schrappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement