De volbeladen ‘Stellar Daisy’ van de Koreaanse rederij Polaris verging in 2017 plotseling midden in de Atlantische Oceaan toen het op weg was naar China. Daarbij verloren 22 van de 24 opvarenden het leven,

Mankementen

De oorzaak van de ramp met de ‘Daisy’ kon niet met zekerheid worden vastgesteld, aangezien het wrak in kilometers diep water ligt. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat vergelijkbare, van tanker tot ertscarrier verbouwde schepen tal van mankementen vertoonden. De ‘Daisy’ is in draagvermogen het grootste schip dat ooit vergaan is.

Het besluit staat los van de stranding vlak voor de Noord-Braziliaanse kust van de ‘Stellar Banner’ eind februari dit jaar, aangezien die specifiek voor het vervoer van ijzererts is ontworpen en gebouwd. Die is eveneens eigendom van Polaris en was met een lading van bijna 300.000 ton ook op weg naar China.

Risicobeheer

Het ‘gewijzigde risicobeheer’ van Vale is ook ingegeven door de ramp bij Brumadinho bij de ijzererts-mijnen van Minas Gerais in centraal-Brazilië. Daar bezweek begin vorig jaar een dam van een opslagbassin met zwaar vervuild afvalwater. De giftige modderstroom die daarop volgde, doodde meer dan 250 omwonenden.

Vale heeft de betrokken rederijen laten weten dat de 25 zogenoemde omgebouwde vloc’s (very large ore carriers) geleidelijk worden uitgefaseerd. De Vale-Max-schepen, zoals ze werden genoemd, kwamen in 2011 op de markt als antwoord op de explosief groeiende vraag naar het ijzererts van Vale in Azië.

Maar het Braziliaanse mijnbouwbedrijf kwam al snel in de problemen met de grote schepen, nadat China ze de toegang tot zijn havens had ontzegd. Dat gebeurde nadat een van de schepen tijdens het beladen midscheeps brak.

Berging

Intussen gaat de berging van de 340 meter lange ‘Stellar Banner’ voor de kust bij de ertshaven Ponta da Madeira nog steeds door. Bergers zijn bezig een deel van de enorme berg ijzererts over te hevelen in de ‘Alfred Oldendorff’, een zogenoemde zelflosser van 94.000 ton met eigen overslagkranen. Hoe lang het gaat duren voor er genoeg erts uit de ‘Banner’ is gelost om het schip weer drijvend te krijgen, is onduidelijk.