DynaLiners tekent daarbij aan dat de winst grotendeels toe te schrijven is aan de koerswinst van één vervoerder: Hapag-Lloyd. De Duitse rederij zag zijn aandelen de afgelopen weken maar liefst 66% duurder worden.

Merendeel steeg

Maar Hapag was niet de enige stijger. Van de 124 wereldwijde aandelenkoersen die DynaLiners verwerkt in zijn overall index van de maritieme sector lieten er zeventig een stijging zien, veertig een daling en veertien waren onveranderd. Al met al won de geaggregeerde index 67 punten en kwam daarmee uit op 829.

De maritiem analist introduceerde de indexen begin 2018 op duizend punten. In het eerste jaar lieten die een gestage daling zien en vorig jaar een geleidelijke stijging. Enkele weken geleden vertoonde de carriers-index nog een scherpe terugval van rond de 1000 naar onder de 800.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement