Volgens nieuwsdienst Bloomberg zijn er inmiddels zeker drie supertankers vanuit de Golf via Kaap de Goede Hoop naar Europese havens gevaren. De lading van twee miljoen vaten is dan bijna twee keer zo lang onderweg, maar de ladingeigenaar bespaart zich de sterk gestegen opslagkosten aan land.

Bovendien hoeft het schip niet de Sueztol van naar schatting een half miljoen dollar per passage te betalen. Ook koopt het schip tijd, om in te spelen op een mogelijke stijging van de gekelderde olieprijs.

320.000 ton

Vlcc’s, ofwel supertankers, hebben een laadvermogen van rond de 320.000 ton en hebben een diepgang van meer dan twintig meter. Daardoor kunnen ze niet volbeladen door het 193 kilometer lange kanaal en moeten ze deels bij de ingang aan de Rode Zee worden gelost.

Die olie gaat vervolgens via de zogenoemde SuMed-pijplijn naar een terminal bij de uitgang aan de Middellandse Zee. Voor zogenoemde Suezmax-tankers van ongeveer 160.000 ton hoeft die gecompliceerde operatie niet worden uitgevoerd.

Toltarieven

De Suez Canal Authority (SCA) heeft recentelijk de toltarieven voor bepaalde containerschepen tijdelijk verlaagd, omdat een aantal rederijen, waaronder MSC en CMA CGM, onlangs eveneens schepen om Afrika heen stuurde in plaats van via het Suezkanaal. Daarbij gaat het met name om het vervoer van Europa naar Oost-Azië.

Door de meer dan gehalveerde brandstofkosten als gevolg van de gekelderde olieprijs werd het goedkoper om om te varen en het kanaal te mijden. Een SCA-woordvoerder heeft laten weten dat de tol voor tankers nog niet is verlaagd, maar voegt eraan toe dat de kanaalbeheerder ‘open staat voor alle scenario’s als het aantal schepen afneemt’.