Russen bouwen grootste atoomijsbreker ooit

poolroute

Het Russische staatsbedrijf Atomflot heeft de Zvezda-scheepswerf bij Vladivostok in het uiterste zuidoosten van Rusland opdracht gegeven voor de bouw van de ‘Leader’, die de grootste nucleaire ijsbreker ooit moet worden.

Het gevaarte wordt ruim tweehonderd meter lang en krijgt twee atoomreactoren, die samen 120 megawatt aan vermogen leveren. Dat moet genoeg zijn om een vijftig meter brede vaarroute door vier meter dik ijs te ploegen. De ondertekening van het contract was live te volgen via een verbinding tussen Zvezda en Atomflot in Moermansk, vier tijdzones verderop in het noordwesten van Rusland.

Noordelijke Zeeroute

Volgens Russische media is het schip begroot op ongeveer 1,6 miljard dollar, moet het in 2027 worden opgeleverd en zouden daarna nog twee zusterschepen gebouwd worden. Het project maakt deel uit van het programma om Noordelijke Zeeroute te ontwikkelen tot een betrouwbare scheepvaartroute. Dat staat onder persoonlijk toezicht van president Poetin.

Als onderdeel daarvan kreeg de Baltic Shipyard in Sint Petersburg al eerder opdracht voor de bouw van drie ijsbrekers, de ‘Arktika’, ‘Oeral’ en ‘Sibir’, van 130 meter lang en met een vermogen van zestig megawatt.

Rusland zegt de scheepvaartroute door de Arctische wateren ten noorden van Rusland als alternatief voor de route via de Suezkanaal te zien, maar in de praktijk wordt die bijna alleen gebruikt voor de export van grote hoeveelheden olie en gas uit Siberië.

Darth Vader

De Zvezda-scheepswerf is eveneens in staatshanden en valt onder olieproducent Rosneft, dat geleid wordt door de oligarch Igor Sechin, een vertrouweling van Poetin. Hij wordt gezien als de leider van de zogenoemde Siloviki-factie in het Kremlin, een invloedrijke groep die vooral bestaat uit voormalige medewerkers van de geheime dienst. Volgens Russische media luidt Sechin’s bijnaam ‘Darth Vader’.

Igor Sechin (bron foto: Kremlin).

De werf werd na de Koude Oorlog vooral gebruikt voor het ontmantelen van verouderde nucleaire onderzeeërs, deels gefinancierd door de VS en Canada. In 2009 werd een programma opgezet om het complex met ruime staatssteun nieuw leven in te blazen.

Medio 2018 telde het orderboek ruim honderd schepen, waaronder 26 voor Rosneft. In datzelfde jaar sloot Zvezda een licentie-overeenkomst met het Zuid-Koreaanse Samsung voor de bouw van olietankers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Russen bouwen grootste atoomijsbreker ooit | NT

Russen bouwen grootste atoomijsbreker ooit

poolroute

Het Russische staatsbedrijf Atomflot heeft de Zvezda-scheepswerf bij Vladivostok in het uiterste zuidoosten van Rusland opdracht gegeven voor de bouw van de ‘Leader’, die de grootste nucleaire ijsbreker ooit moet worden.

Het gevaarte wordt ruim tweehonderd meter lang en krijgt twee atoomreactoren, die samen 120 megawatt aan vermogen leveren. Dat moet genoeg zijn om een vijftig meter brede vaarroute door vier meter dik ijs te ploegen. De ondertekening van het contract was live te volgen via een verbinding tussen Zvezda en Atomflot in Moermansk, vier tijdzones verderop in het noordwesten van Rusland.

Noordelijke Zeeroute

Volgens Russische media is het schip begroot op ongeveer 1,6 miljard dollar, moet het in 2027 worden opgeleverd en zouden daarna nog twee zusterschepen gebouwd worden. Het project maakt deel uit van het programma om Noordelijke Zeeroute te ontwikkelen tot een betrouwbare scheepvaartroute. Dat staat onder persoonlijk toezicht van president Poetin.

Als onderdeel daarvan kreeg de Baltic Shipyard in Sint Petersburg al eerder opdracht voor de bouw van drie ijsbrekers, de ‘Arktika’, ‘Oeral’ en ‘Sibir’, van 130 meter lang en met een vermogen van zestig megawatt.

Rusland zegt de scheepvaartroute door de Arctische wateren ten noorden van Rusland als alternatief voor de route via de Suezkanaal te zien, maar in de praktijk wordt die bijna alleen gebruikt voor de export van grote hoeveelheden olie en gas uit Siberië.

Darth Vader

De Zvezda-scheepswerf is eveneens in staatshanden en valt onder olieproducent Rosneft, dat geleid wordt door de oligarch Igor Sechin, een vertrouweling van Poetin. Hij wordt gezien als de leider van de zogenoemde Siloviki-factie in het Kremlin, een invloedrijke groep die vooral bestaat uit voormalige medewerkers van de geheime dienst. Volgens Russische media luidt Sechin’s bijnaam ‘Darth Vader’.

Igor Sechin (bron foto: Kremlin).

De werf werd na de Koude Oorlog vooral gebruikt voor het ontmantelen van verouderde nucleaire onderzeeërs, deels gefinancierd door de VS en Canada. In 2009 werd een programma opgezet om het complex met ruime staatssteun nieuw leven in te blazen.

Medio 2018 telde het orderboek ruim honderd schepen, waaronder 26 voor Rosneft. In datzelfde jaar sloot Zvezda een licentie-overeenkomst met het Zuid-Koreaanse Samsung voor de bouw van olietankers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement