Nederlands containerschip zorgt voor zwanenzang Zweedse haven

Frihamnen

De ‘Essence’, een containerschip (1436 teu) van de Nederlandse rederij JR Shipping, heeft als laatste vaartuig in de geschiedenis de oude Zweedse containerhaven Frihamnen in Stockholm verlaten. De terminal blijft nog een week open zodat klanten de geloste containers, afkomstig uit Antwerpen, kunnen ophalen, maar daarna gaat er definitief het licht uit.

De rol van Frihamnen wordt overgenomen door Stockholm Norvik Port, een nieuwe haventerminal met een capaciteit van 500.000 teu per jaar. Net als Frihamnen wordt de nieuwe terminal geëxploiteerd door Hutchinson Ports. De Zweden rekenen erop dat ze met de nieuwe faciliteiten een sterkere positie in het Oostzeeverkeer gaan verwerven. Op het Europese continent zijn met name de havens van Antwerpen, Hamburg en Bremerhaven belangrijke bestemmingen.

Stuurmanskunsten

De oude, nabij het centrum van Stockholm gelegen Frihamnen-terminal heeft vier decennia lang dienst gedaan en deed een flink beroep op de stuurmanskunsten van de bezoekende bemanningen. De nieuwe Norvik-terminal ligt direct aan de Baltische Zee, waardoor Stockholm voortaan grotere schepen kan ontvangen.

De containerterminal van Stockholm Norvik Port is al in gebruik genomen, maar er wordt nog doorgewerkt aan de aanleg van een ro/ro-terminal in dezelfde haven. Die terminal gaat naar verwachting in de herfst open.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Nederlands containerschip zorgt voor zwanenzang Zweedse haven | NT

Nederlands containerschip zorgt voor zwanenzang Zweedse haven

Frihamnen

De ‘Essence’, een containerschip (1436 teu) van de Nederlandse rederij JR Shipping, heeft als laatste vaartuig in de geschiedenis de oude Zweedse containerhaven Frihamnen in Stockholm verlaten. De terminal blijft nog een week open zodat klanten de geloste containers, afkomstig uit Antwerpen, kunnen ophalen, maar daarna gaat er definitief het licht uit.

De rol van Frihamnen wordt overgenomen door Stockholm Norvik Port, een nieuwe haventerminal met een capaciteit van 500.000 teu per jaar. Net als Frihamnen wordt de nieuwe terminal geëxploiteerd door Hutchinson Ports. De Zweden rekenen erop dat ze met de nieuwe faciliteiten een sterkere positie in het Oostzeeverkeer gaan verwerven. Op het Europese continent zijn met name de havens van Antwerpen, Hamburg en Bremerhaven belangrijke bestemmingen.

Stuurmanskunsten

De oude, nabij het centrum van Stockholm gelegen Frihamnen-terminal heeft vier decennia lang dienst gedaan en deed een flink beroep op de stuurmanskunsten van de bezoekende bemanningen. De nieuwe Norvik-terminal ligt direct aan de Baltische Zee, waardoor Stockholm voortaan grotere schepen kan ontvangen.

De containerterminal van Stockholm Norvik Port is al in gebruik genomen, maar er wordt nog doorgewerkt aan de aanleg van een ro/ro-terminal in dezelfde haven. Die terminal gaat naar verwachting in de herfst open.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement