Al Gore wil CO2-emissies scheepvaart volgen en publiceren

Realtime data

Voormalig vice-president en orator van de geruchtmakende documentaire ‘An inconvenient truth’ Al Gore wordt het boegbeeld van een nieuwe klimaatalliantie. Die wil onder meer de CO2-uitstoot van alle zeeschepen registreren en via een online dashboard publiceren.

Een groep van acht klimaat-onderzoeksgroepen heeft zich nu verenigd in de Climate Trace (Tracking Real-Time Atmospheric Carbon Emissions) Coalition. Die gaat satellietgegevens, kunstmatige intelligentie en andere gegevensbronnen combineren om de bronnen van CO2-emissies nauwgezet in kaart te brengen. Het gaat onder meer om de energiesector, landbouw, mijnbouw en scheepvaart.

Realtime CO2-uitstoot

Belangrijk voor de scheepvaart is de deelname van OceanMind, een Britse non-profit instelling die zich tot nu toe vooral op overbevissing richtte. OceanMind heeft nu een systeem ontwikkeld dat gegevens van het automatic identification system (AIS) combineert met de specificaties van de scheepsmotoren en op basis daarvan realtime de CO2-uitstoot van individuele schepen berekent.

De klimaatalliantie wil de gegevens voor iedereen vrij toegankelijk maken voor het begin van de volgende VN-klimaatconferentie (COP26), eind volgend jaar in Glasgow. Die conferentie is vanwege de coronacrisis een jaar uitgesteld.

Andere drijvende kracht achter het project is Gavin McCormick, oprichter van de non-profit organisatie WattTime. Dat werkt aan een systeem waarmee elektrische installaties automatisch kiezen voor het gebruik van zo schoon mogelijke stroom. Ook dat gooit daarbij kunstmatige intelligentie en data uit allerlei bronnen in de strijd.

Emissiegegevens

Volgens McCormick blijkt het ‘verrassend moeilijk te zijn om te achterhalen waar de emissies vandaan komen’. De meeste emissiegegevens zijn volgens de WattTime-oprichter afkomstig van de CO2-uitstoters zelf en het kan soms jaren duren voordat de gegevens zijn verzameld. Hij denkt dat moderne technologie zoals kunstmatige intelligentie en satelliet-detectie daar verandering in kan brengen.

Volgens Gore is het vaak niet mogelijk adequate klimaatmaatregelen te nemen doordat veel data oud zijn. ‘Het kunnen beschikken over bijna realtime gegevens betekent dat er voor het eerst partijen verantwoordelijk kunnen worden gehouden.  We zijn van plan alle significante door de mens veroorzaakte broeikasgasemissies op te sporen, de verantwoordelijkheid ervoor toe te wijzen en regeringen, ngo’s, bedrijven en investeerders precies en bijna real time te laten zien waar de emissies vandaan komen. Zo kunnen we de uitstoters erop aanspreken’, zegt hij.

Onthullingen

Gore vergelijkt het werk van de klimaatalliantie met het massaal uitdelen van bodycams om de planeet in de gaten te houden. ‘Als een bepaald land beweert de uitstoot van elektriciteitscentrales te hebben verlaagd, zijn andere landen binnenkort in staat om via Climate Trace die claim te verifiëren’, stelt hij.

Zo’n situatie deed zich al voor in 2015. Kort voor de klimaattop die tot het Akkoord van Parijs leidde, moest China na onthullingen in de Amerikaanse pers toegeven dat het land aanmerkelijk meer kolen verstookte dat het tot dan toe had toegegeven.

De scheepvaart valt niet onder het Klimaatakkoord uit 2015. De druk op de sector groeit om de CO2-uitstoot veel sneller terug te brengen dan een halvering in 2050 ten opzichte van 2008. Brussel werkt aan een plan om de uitstoot al per 2030 gehalveerd te hebben.

Al Gore wil CO2-emissies scheepvaart volgen en publiceren | NT

Al Gore wil CO2-emissies scheepvaart volgen en publiceren

Realtime data

Voormalig vice-president en orator van de geruchtmakende documentaire ‘An inconvenient truth’ Al Gore wordt het boegbeeld van een nieuwe klimaatalliantie. Die wil onder meer de CO2-uitstoot van alle zeeschepen registreren en via een online dashboard publiceren.

Een groep van acht klimaat-onderzoeksgroepen heeft zich nu verenigd in de Climate Trace (Tracking Real-Time Atmospheric Carbon Emissions) Coalition. Die gaat satellietgegevens, kunstmatige intelligentie en andere gegevensbronnen combineren om de bronnen van CO2-emissies nauwgezet in kaart te brengen. Het gaat onder meer om de energiesector, landbouw, mijnbouw en scheepvaart.

Realtime CO2-uitstoot

Belangrijk voor de scheepvaart is de deelname van OceanMind, een Britse non-profit instelling die zich tot nu toe vooral op overbevissing richtte. OceanMind heeft nu een systeem ontwikkeld dat gegevens van het automatic identification system (AIS) combineert met de specificaties van de scheepsmotoren en op basis daarvan realtime de CO2-uitstoot van individuele schepen berekent.

De klimaatalliantie wil de gegevens voor iedereen vrij toegankelijk maken voor het begin van de volgende VN-klimaatconferentie (COP26), eind volgend jaar in Glasgow. Die conferentie is vanwege de coronacrisis een jaar uitgesteld.

Andere drijvende kracht achter het project is Gavin McCormick, oprichter van de non-profit organisatie WattTime. Dat werkt aan een systeem waarmee elektrische installaties automatisch kiezen voor het gebruik van zo schoon mogelijke stroom. Ook dat gooit daarbij kunstmatige intelligentie en data uit allerlei bronnen in de strijd.

Emissiegegevens

Volgens McCormick blijkt het ‘verrassend moeilijk te zijn om te achterhalen waar de emissies vandaan komen’. De meeste emissiegegevens zijn volgens de WattTime-oprichter afkomstig van de CO2-uitstoters zelf en het kan soms jaren duren voordat de gegevens zijn verzameld. Hij denkt dat moderne technologie zoals kunstmatige intelligentie en satelliet-detectie daar verandering in kan brengen.

Volgens Gore is het vaak niet mogelijk adequate klimaatmaatregelen te nemen doordat veel data oud zijn. ‘Het kunnen beschikken over bijna realtime gegevens betekent dat er voor het eerst partijen verantwoordelijk kunnen worden gehouden.  We zijn van plan alle significante door de mens veroorzaakte broeikasgasemissies op te sporen, de verantwoordelijkheid ervoor toe te wijzen en regeringen, ngo’s, bedrijven en investeerders precies en bijna real time te laten zien waar de emissies vandaan komen. Zo kunnen we de uitstoters erop aanspreken’, zegt hij.

Onthullingen

Gore vergelijkt het werk van de klimaatalliantie met het massaal uitdelen van bodycams om de planeet in de gaten te houden. ‘Als een bepaald land beweert de uitstoot van elektriciteitscentrales te hebben verlaagd, zijn andere landen binnenkort in staat om via Climate Trace die claim te verifiëren’, stelt hij.

Zo’n situatie deed zich al voor in 2015. Kort voor de klimaattop die tot het Akkoord van Parijs leidde, moest China na onthullingen in de Amerikaanse pers toegeven dat het land aanmerkelijk meer kolen verstookte dat het tot dan toe had toegegeven.

De scheepvaart valt niet onder het Klimaatakkoord uit 2015. De druk op de sector groeit om de CO2-uitstoot veel sneller terug te brengen dan een halvering in 2050 ten opzichte van 2008. Brussel werkt aan een plan om de uitstoot al per 2030 gehalveerd te hebben.