De transactie omvat onder meer Transworld Feeders, de feedertak van het dochterbedrijf Shreyas Shipping and Logistics. Die is volgens Unifeeder samen met een aantal andere overgenomen onderdelen, waaronder Avana Logistek and Avana Global, goed voor het vervoer van ongeveer 1,2 miljoen teu per jaar. Dat betekent dat Unifeeder flink gaat stijgen op de ranglijst van containervervoerders. De Deense groep staat met een capaciteit van 99.700 teu nu negentiende op de door Alphaliner samengestelde lijst.
Shreyas Shipping
Indiase media meldden vorige maand al dat de Dubai’s dichtbij de overname van de Shreyas Shipping was. Unifeeder meldt nu dat alleen de feeder-activiteiten worden overgenomen. De schepen zelf, die voor het overgrote deel gecharterd worden, evenals de bulkactiviteiten, blijven buiten de overname.
Dat is in lijn met het beleid van Unifeeder om niet in schepen te investeren en alle benodigde capaciteit in te huren. De Indiase groep bedient tientallen havens in het Midden Oosten, het Indiase subcontinent en Oost-Azië met Jebel Ali in Dubai als belangrijke draaischijf.
Volgens topman Ramesh S Ramakrishnan van de Transworld-groep biedt de overname door Unifeeder de Indiase bedrijven de gelegenheid ook verder te groeien. Uniport-chef Jesper Kristensen laat optekenen dat het ‘asset-light bedrijfsmodel’ van de Indiase groep mooi aansluit op dat van de Deense groep.
Moedermaatschapij
Unifeeder werd op zijn beurt twee jaar geleden voor bijna 600 miljoen euro van Nordic Capital overgenomen door DP World en fungeert nu als moedermaatschappij van Feedertech. De Dubai’s kochten begin vorig jaar voor 370 miljoen euro ook het Britse P&O Ferries. Vorige maand kreeg de groep voor een onbekend bedrag 60% van de aandelen van de Koreaanse logistieke dienstverlener Unico in handen.
Bestuursvoorzitter sultan Ahmed Bin Sulayem zei toen de logistieke capaciteiten van de Koreaanse groep te willen combineren met hun maritieme dienstverlening en het wereldwijde netwerk van havens en terminals. In Europa heeft DP onder meer belangen in RWG op de Maasvlakte en de Belgische Antwerp Gateway-terminal.
Al die overnames leggen DP World bepaald geen windeieren. De omzet groeide mede daardoor vorig jaar met bijna 40% tot 7,7 miljard dollar, de nettowinst kwam 5% hoger uit op 1,33 miljard dollar. Dit jaar is de omzet al met 17% gegroeid tot ruim vier miljard dollar, vooral als gevolg van acquisities.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?