Bimco: laagzwavelige brandstof leidt tot smurrie in de motor

Schone scheepvaart

De overstap op laagzwavelige brandstof in de scheepvaart verloopt ‘niet zonder problemen’, zo concludeert de internationale redersorganisatie Bimco uit een enquête die ze in onder haar leden heeft gehouden. Een meerderheid van de reders (62%) klaagt over de ophoping van verontreiniging (‘sludge’, of op zijn Hollands: ‘smurrie’) in het brandstofsysteem van schepen.

Ook de zogeheten ‘catalytic fines’, kleine harde deeltjes die in de olie zitten, zorgen voor problemen. Een derde van de reders stelt dat die deeltjes voor meer slijtage aan onderdelen zorgen. Onvolledige verbrandingen, oliepompen die de geest geven: het gaat weliswaar zeker niet altijd fout met de nieuwe brandstoffen, maar een deel van de reders heeft toch tegenslagen meegemaakt die Bimco tot de slotsom brengen dat ‘kwaliteits- en veiligheidsproblemen voor de scheepvaart een uitdaging zullen blijven’.

Nieuwe zwavelrichtlijn

Sinds 1 januari geldt de nieuwe zwavelrichtlijn van de IMO en mogen scheepsbrandstoffen nog maar 0,5% zwavel bevatten. Rederijen hebben de mogelijkheid om oude, viezere brandstoffen te blijven gebruiken door scrubbers op hun schepen te installeren die uitlaatgassen ‘schoon wassen’, maar meer reders dan verwacht zagen af van die investering aangezien brandstof tijdens de coronacrisis goedkoper werd, en gebruiken nu dus brandstoffen met een verlaagd zwavelgehalte.

Bimco: laagzwavelige brandstof leidt tot smurrie in de motor | NT

Bimco: laagzwavelige brandstof leidt tot smurrie in de motor

Schone scheepvaart

De overstap op laagzwavelige brandstof in de scheepvaart verloopt ‘niet zonder problemen’, zo concludeert de internationale redersorganisatie Bimco uit een enquête die ze in onder haar leden heeft gehouden. Een meerderheid van de reders (62%) klaagt over de ophoping van verontreiniging (‘sludge’, of op zijn Hollands: ‘smurrie’) in het brandstofsysteem van schepen.

Ook de zogeheten ‘catalytic fines’, kleine harde deeltjes die in de olie zitten, zorgen voor problemen. Een derde van de reders stelt dat die deeltjes voor meer slijtage aan onderdelen zorgen. Onvolledige verbrandingen, oliepompen die de geest geven: het gaat weliswaar zeker niet altijd fout met de nieuwe brandstoffen, maar een deel van de reders heeft toch tegenslagen meegemaakt die Bimco tot de slotsom brengen dat ‘kwaliteits- en veiligheidsproblemen voor de scheepvaart een uitdaging zullen blijven’.

Nieuwe zwavelrichtlijn

Sinds 1 januari geldt de nieuwe zwavelrichtlijn van de IMO en mogen scheepsbrandstoffen nog maar 0,5% zwavel bevatten. Rederijen hebben de mogelijkheid om oude, viezere brandstoffen te blijven gebruiken door scrubbers op hun schepen te installeren die uitlaatgassen ‘schoon wassen’, maar meer reders dan verwacht zagen af van die investering aangezien brandstof tijdens de coronacrisis goedkoper werd, en gebruiken nu dus brandstoffen met een verlaagd zwavelgehalte.