De wereldprimeur voor alle scheepsmaten was vijf jaar geleden al voor de ‘Isla Bella’ (3100 teu), een lng-aangedreven containerschip van Tote Maritime dat sindsdien tussen Florida en Puerto Rico vaart.

Laatste proefvaart

De ‘CMA CGM Tenere’ heeft volgens de Koreaanse scheepsbouwer Hyundai Samho Heavy Industries alle tests met succes afgerond. Onder het toeziend oog van een 130-koppig publiek maakte het schip in Korea zijn laatste proefvaart. In de dagelijkse praktijk kan het schip volgens de bouwers straks na een keer tanken een heen- en terugvaart maken tussen Azië en Europa dankzij zijn brandstoftank van 12.000 kubieke meter.

De tank is volgens Hyundai oersterk omdat die voor 9% uit nikkelstaat bestaat. Het ding kan daarmee temperaturen tot min 163 graden celsius weerstaan.

Zusterschepen

Drie zusterschepen van de ‘CMA CGM Tenere’ worden volgend jaar opgeleverd, in 2022 volgen er nog twee. Daarmee is de lng-koek voor CMA CGM niet op, want in China bestelde de Franse rederij al negen nóg grotere lng-schepen: van 23.000 teu. Het eerste exemplaar van die serie, de ‘CMA CGM Jacques Saade’, heeft zijn proefvaarten ook al gemaakt en wordt spoedig in de vaart verwacht.

Zes lng-containerschepen van 1.400 teu zijn bij CMA CGM eveneens op komst. In 2022 zal de Franse reder, ijs en weder dienende, twintig lng-containerschepen hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement